HOOFDROL (2017)

een fictief huwelijk tussen seksbom Jayne Mansfield en filosoof Arthur Schopenhauer

“Boogaloo, boogaloo, I gotta do it just for you.” In HOOFDROL sluiten seksbom Jayne Mansfield en filosoof Arthur Schopenhauer een fictief huwelijk. Mansfield maakte in de jaren ’50 furore als dom rondborstig blondje in de rol van het goedkope alternatief voor Marilyn Monroe. Schopenhauer loste in de 19e eeuw naar eigen zeggen het wereldraadsel definitief op, met zijn filosofie waarin niet het verstand maar het verlangen centraal staat.

Muziektheatercollectief KASSETT gaat in HOOFDROL op zoek naar de essentie van de mens. Moeten we ons laten leiden door ratio of onderbuik? Schopenhauers filosofie wordt getoetst aan de hand van het turbulente leven van Jayne Mansfield. HOOFDROL is een jazzy muziektheatervoorstelling over vergane glorie, hersenen en tieten.

HOOFDROL ging in première op Over het IJ Festival 2017 in Amsterdam op locatie de Upperskate. Klik hier voor de speellijst.

Persberichten

Over het IJ: Jayne Mansfield en worstelen in de regen ****

"In Hoofdrol arrangeert muziektheatercollectief Kassett de onmogelijke ontmoeting tussen een filosoof en sekssymbool. Eigenlijk stierf Arthur Schopenhauer 73 jaar voor Jayne Mansfield geboren werd – toch schudden zij elkaar nu de hand. Dat Mansfield zichzelf het imago van dommige blondine liet aanmeten, gaat er namelijk niet in bij actrices Oukje den Hollander, Ellen Goemans en Ayla Satijn. Losjes zoeken zij antwoorden in de filosofie. Een fris-intelligente voorstelling met humor en jazzy muziek van Blazin’ Quartet." - Elisabeth Oosterling

De 'babe der babes' verleidt filosoof Schopenhauer ***

"HOOFDROL is een muziektheatrale denkoefening. (...) Het begint erg mooi, en wel over het leven in de dood. (...) Een slim beeld gebruiken de makers hier: hoofd en lichaam gescheiden. Ondertussen rolschaatsen de actrices in badpak door de ruimte, laten zich leiden door de muzikale, jazzy inbreng van het Blazin’ Quartet. (...) De filosofische uiteenzettingen zijn zonder meer boeiend en met verve gebracht, het is beslist noodzakelijk goed naar dit hoorcollege te luisteren want over de onkenbaarheid van de wereld is het verrukkelijk filosoferen. De inbreng van filosoof Gerko Tempelman is zonder meer een perfecte keuze. (...) Het had van zoveel meer moed en, ja, intelligentie getuigd als het beeld van Mansfield voor eens en altijd was bijgesteld. (...) Dat blijft helaas onderbelicht." - Kester Freriks

Naar de essentie van het leven via seksbom en filosoof ***

"Het levert een frisse, prettig filosofische voorstelling op. (...) Den Hollander, Goemans en Satijn spelen afwisselend (een gestileerde versie van) zichzelf, Jayne Mansfield, en Schopenhauer. (...) Siera’s teksten zijn prettig ritmisch door de vele alliteraties en spitse taalvondsten. Ondanks het zware onderwerp zijn ze bovendien licht verteerbaar. Op de achtergrond brengt het Blazin’ Quartet regelmatig jazzy intermezzo’s, wat ook bijdraagt aan de soepele toon van de voorstelling. (...) Opvallend en verfrissend aan Hoofdrol is de transparante manier waarop de verschillende facetten van de voorstelling aan elkaar geweven worden. Siera schrikt er niet voor terug om de stappen van het denkproces te laten zien. De drie actrices kunnen hier bovendien uitstekend mee overweg. (...) De voorstelling is vooral slim en levendig." - Tamara de Reus

Credits

tekst en regie
Frank Siera
spel
Oukje den Hollander, Ellen Goemans, Ayla Satijn
arrangementen
Srdjan Ivanovic, Oukje den Hollander
muziek
Blazin' Quartet (Srdjan Ivanovic, Daan Herweg, Joao Driessen)
scenografie
Hannah Krauss
geluidsontwerp
Bart Schatteleijn
lichtontwerp
Tim van 't Hof
filosofisch advies
Gerko Tempelman
productieleiding
Selma Hanzon
locatiemanagement
Joppe Kos
techniek
Floris Vermist, Amber Stallenberg
productie- en regieassistentie
Isabel van Hauwe
grafisch ontwerp
Marsdiep
met dank aan
Fonds Podiumkunsten, Lira Fonds, J.C.P. Stichting, BankGiro Loterij Fonds, de Veenfabriek