wat maken ze - met wie maken ze - wat maken ze uit - wat maakt het uit - wie maakt er deel van uit - wat hebben ze gemaakt - hebben ze het gemaakt

BALLADE VAN BODIE (2021–2021)

de mens is de enige diersoort die zich temidden van een kudde een lonesome cowboy kan voelen

Het geluid van een krekel. De wind die tussen kieren giert. Het voorbijrollen van tuimelkruid. Een viool. De echo van een stem die ooit geklonken heeft.

BALLADE VAN BODIE is een filosofische western over de cowboystad Bodie. Aangevoerd door een soundtrack van countrysongs en western soundscapes vertelt muziektheatercollectief KASSETT het verhaal van Bodie. In 1880 een booming metropool, nu een verlaten spookstad waar de stilte na de storm luider klinkt dan waar dan ook.

Aan de hand van vier historische figuren uit de geschiedenis van Bodie stelt KASSETT zich de vraag of de mens beter gedijt als kuddedier of als lonesome cowboy. Rosa May, Madame Moustache, Billy O’Hara en Martin Gianettoni zoeken allemaal naar de juiste rol binnen een krioelende menigte eenzame zielen. Whaddaya here for?

Credits

tekst en regie
Frank Siera
compositie en spel
Oukje den Hollander
spel
Ella Kamerbeek, Sweder de Sitter, Romano Haynes / Michiel Blankwaardt
compositie en muziek
Rutger Martens
scenografie en muziek
Lucas Kramer
muziek
Emmy Storms
lichtontwerp
Tim van 't Hof
technische productie
Floris Vermist
filosofie en dramaturgie
Gerko Tempelman
kostuums
Anouk van Schie
productie
Selma Hanzon-Keijzer
regie- en productieassistentie
Renske Lenderink
met dank aan
Leidse Schouwburg - Stadsgehoorzaal, de Veenfabriek, Lowie van Oers, Ellen Goemans
mede mogelijk gemaakt door
Fonds Podiumkunsten, Gemeente Leiden, Bank Giro Loterijfonds, Fonds 21, Fonds1818, BNG Fonds, Prins Bernhard Cultuurfonds, Stichting Melanie, Nederlands Letterenfonds

SKRIK (2020)

Stel je voor, je hebt 55 seconden om het onmogelijke mogelijk te maken. Wat doe je? SKRIK is een muzikale misdaadvoorstelling à la Ocean’s Eleven of La Casa de Papel. In 1994 wordt het beroemde schilderij ‘De Schreeuw’ uit het Nationaal Museum in Oslo gestolen, terwijl een paar kilometer verderop de openingsceremonie van de Olympische Winterspelen plaatsvindt. De diefstal duurt slechts 55 seconden en de dader heeft zelfs tijd om een kaart achter te laten op de plaats van het schilderij met de tekst ‘thanks for the poor security’. In SKRIK vertelt en speelt een filosofische roversbende een reconstructie van de kunstroof en de bizarre levensloop van de dief.

SKRIK is een samenwerking tussen muziektheatercollectief KASSETT en het excellentiejaar Muziektheater van MBO Theaterschool Rotterdam. Zie hier voor de speellijst.

Persberichten

Wat één minuut kan betekenen

"Een steeds heen en weer gaande golfbeweging, waarbij de stijl en onderwerpen continu van focus veranderen. Nu een filosofisch, dromerig perspectief, dan weer specifieke scènes die in detail uit geschreven, met als klapper op de vuurpijl het toegevoegde meta-bewustzijn van de aanwezigheid van een publiek. Dit maakt SKRIK tot een fascinerende, maar ook erg uiteenlopende tekst, waar de rode draad soms verscholen wordt achter een veelheid aan perspectieven. Toch laat het stuk hiermee zien dat niets is wat het lijkt: zelfs als de stemmen het samen eens zijn presenteren ze samen een soort schijnwerkelijkheid, waarvan geleerd kan worden, of die je af kan schrikken. De keuze is aan jou." - Nora van Arkel, DeClaus

Credits

regie
Oukje den Hollander, Frank Siera
regie-assistentie
Robin Tinkhof
tekst
Frank Siera
spel
Boris van Bochoven, Elja de Haas, Femkelucia Lindemans van Halewijn, Hannah Rekveldt, Isa Schaeffer, Ismail Mamo, Jada Blagrove, Kick de Brabander, Kim Boogaard, Nuria Tabak, Sander Karsten
techniek
Jay van Herk, Wesley van Steenbergen
productieleiding
Diana Roos
technische begeleiding
Jelle de Boer
met dank aan
Selma Hanzon-Keijzer, Alexander de Vree, Marijke Lips, Roxane Hofman, Arjen Arnoldussen

STRANDThuis (2020)

KASSETT presenteert STRANDThuis! STRANDT is een voorstelling die gaat over weggaan en terugkeren. STRANDT zou terugkeren, bleef in verband met de maatregelen rondom corona weg maar keert nu toch terug! We komen met fragmenten vanuit ons eigen (t)huis: STRANDThuis. In deze coronacrisis worden we allemaal gedwongen de grenzen van ons ‘gemakgebied’ op te zoeken; STRANDThuis gaat over buiten je comfortzone treden en ontdekken waar je je thuisvoelt. Wij voegen daad bij woord en presenteren STRANDThuis op onze online kanalen.

Wil je KASSETT steunen in deze gekke tijden? Dat kan door een KASSETTtrui bij ons te bestellen via info@mckassett.nl of een vrije donatie te doen via https://tikkie.me/pay/fo723375vv2uj5t7j0bg

foto strand in STRANDThuis: Dirk van Egmond / Treffend Beeld

om ergens te kunnen arriveren moet je er eerst vandaan

Het jaar 38 na Christus. Het strand van wat ooit Katwijk zal worden. Keizer Caligula, vertrokken uit Rome, besluit de zee te bevechten. Als dat lukt, bouwt hij als overwinning een triomfantelijke toren op het strand, waarvan de ruïnes nu nog in de zee liggen. Hoe is het om je geboortegrond te verlaten en de wijde wereld in te trekken? Wat beweegt iemand zijn veilige omgeving achter te laten en zijn onzekere ambities na te jagen?

STRANDT is een muzikale, filosofische theatervoorstelling en was in 2016 de eerste voorstelling van muziektheatercollectief KASSETT. Nu, vier jaar later, keert KASSETT weer terug naar hun geboortegrond: de historische plek die alle verhalen samenbrengt. Op die plek, waar nu de oude Visserschool staat, proberen de twee theatermakers zich voor te stellen wat keizer Caligula bewoog om naar Katwijk te reizen – en wat henzelf bewoog om te vertrekken.

Credits

tekst en spel
Frank Siera
spel en muziek
Oukje den Hollander
muziek
Marijn Korff de Gidts
eindregie
Ellen Goemans
filosofie en dramaturgie
Gerko Tempelman
productie
Selma Hanzon-Keijzer
regie-assistentie
Nuria Tabak
met dank aan
met dank aan: BankGiro Loterij Fonds, Gemeente Leiden, Fonds 1818, Spaarbankfonds Katwijk, Veenfabriek, Leidse Schouwburg-Stadsgehoorzaal, Dunavie

CYNICI (2020)

Wij zijn cynici. In de zoektocht naar hoe we de toekomst vormgeven laten we ons inspireren door het cynisme, een filosofische stroming en Oudgrieks voor honds. We verheffen de schaamteloze Griekse filosoof Diogenes tot popidool en duiken in de bio van Dio.

We blazen deze filosofie nieuw leven in en gaan op muzikale en theatrale wijze op zoek naar wat we eigenlijk al weten – want hoe weet je anders wanneer je ’t gevonden hebt?

CYNICI is onderdeel van het Wat Nu? Theaterfestival in Leiden. Na alle online initiatieven gaan we weer offline. Samen met de stad gaan de Leidse Schouwburg – Stadsgehoorzaal, de Veenfabriek, PS|theater, DansBlok, Fields of Wonder en KASSETT op zoek naar antwoorden op de vraag ‘Wat nu?’. Wat Nu? Theaterfestival vindt plaats op meerdere locaties in de binnen- en buitenstad van Leiden – uiteraard conform de geldende maatregelen rondom corona.

Persberichten

Wat Nu? Theaterfestival vier zondagen in Leidse binnenstad

"Een mooie voorstelling waarin ons een soort spiegel werd voorgehouden over ons cynisme."

Credits

spel, muziek
Oukje den Hollander
spel, muziek, scenografie
Lucas Kramer
tekst, regie
Frank Siera
filosofie, dramaturgie
Gerko Tempelman
productie
Selma Hanzon-Keijzer
met dank aan
Gemeente Leiden, Cultuurfonds Leiden, samenwerkingspartners Wat Nu? Theaterfestival: Leidse Schouwburg - Stadsgehoorzaal, Veenfabriek, PS | Theater, DansBlok, Fields of Wonder, LeidsCement

KADANS (2020)

kadans is ritmische beweging

ritme is constant

beweging is verandering

kadans is constante verandering

 

KASSETT bundelt de krachten met DansBlok en presenteert KADANS: een unieke live performance aan huis in limited edition. Van Dale zegt over de titel: “ca·dans 1 ritmische beweging“. KADANS is een voorstelling over beweging, van fysieke beweging via verplaatsing door tijd en ruimte tot een maatschappelijke beweging. Een performance van twee collectieven over veranderende tijden en hoe de mens daar doorheen beweegt.

KADANS is te bestellen voor €150,-. Hiervoor krijgt u een performance en meet & greet van in totaal 15 minuten. Bestel KADANS bijvoorbeeld samen met de buren of collega’s tijdens een lunchpauze, zodat u samen vanuit uw voordeur of raam van de voorstelling kunt genieten. Er komen twee performers langs en alle RIVM-regels zullen worden nageleefd. Een ideaal kerstcadeau voor wie live optredens mist! Tussen kerst en oud en nieuw kunt u de exclusieve performance volledig coronaproof buiten aan huis bestellen.

Wees er snel bij: KADANS bestaat alleen als limited edition. U kunt de voorstelling op zondag 27 december bestellen in Leiden en op maandag 28 december in Den Haag. In beide steden hanteren we tijdslots van 12.00, 13.00, 14.00 en 15.00. U kunt KADANS bestellen door contact op te nemen via info@dansblok.com.

Credits

performance
Oukje den Hollander, Dieuwertje Spek / Tessa Wouters
tekst
Frank Siera
choreografie
DansBlok (Rosa Allessie, Éryn Nieuwint, Dieuwertje Spek, Tessa Wouters)
met dank aan
Gerko Tempelman, de Veenfabriek

ODE AAN DE TWIJFEL (2019)

haters gonna hate maar dit is wat je zeker weet

Je bent een mens van vlees en bloed, je bed is van hout en morgen komt de zon op. Je weet het zeker. Maar hoe zeker is die zekerheid? Films als the Matrix, Inception en The Truman Show gaven ons al een kijkje achter de schermen: misschien is ons leven helemaal niet zo echt als we denken. Misschien worden we allemaal voor de gek gehouden door een evil genius. Filosoof Descartes zei het eeuwen geleden al.

Muziektheatercollectief KASSETT doet sinds 2015 onderzoek naar het fenomeen ‘twijfel’. Wat is het voordeel van de twijfel? KASSETT gelooft dat de wereld baat heeft bij openlijk durven twijfelen. Tussentijdse resultaten werden gepresenteerd in korte performances onder de namen DUBIO, TWIJFELZAAIERS, KWEENIE en LARIEKOEK. De tijd is aangebroken voor de klap op de vuurpijl: de spectaculaire slotsom ODE AAN DE TWIJFEL is een theatrale, filosofische hiphop-performance vol bluf, bitches, braggadocio en Beyoncés.

De première van ODE AAN DE TWIJFEL vond plaats in de thuisstad van KASSETT, in de Leidse Stadsgehoorzaal op zaterdag 11 mei 2019. Klik hier voor de speellijst.

Persberichten

Mix hiphop en twijfel in trefzekere show

"Frank Siera schreef een zeer talige lyric vol (klank)rijm en alliteraties - met mooie vondsten. (...) Niettemin blijft de zeer trefzekere performance van Den Hollander en Baaddi indrukwekkend." - Sander Janssens

Tweede editie Get Lost in Leids cultuurkwartier

"Actrice en zangeres Oukje den Hollander en performer en producer Abdelhadi Baaddi maken grote indruk op het publiek. (...) KASSETT heeft met deze voorstelling iets heel knaps neergezet. Wij zijn zonder twijfel onder de indruk." - Erik Olijerhoek

Credits

spel en muziek
Oukje den Hollander, Abdelhadi Baaddi
tekst en regie
Frank Siera
filosofisch advies
Gerko Tempelman
productie
Selma Hanzon, Joppe Kos
techniek
Floris Vermist, Sanne de Boer
met dank aan
Daan Herweg, de Veenfabriek, Leidse Schouwburg - Stadsgehoorzaal
mede mogelijk gemaakt door
BankGiro Loterij Fonds, Prins Bernhard Cultuurfonds, Gemeente Leiden, Maand van de Filosofie, Gravin van Bylandt Stichting, Janivo Stichting, Fonds 1818, Cultuurfonds Leiden

WALRUS (2019)

I am the walrus. Wie is de walrus? In 1966, tijdens de hoogtijdagen van the Beatles, kwam Paul McCartney om het leven in een auto-ongeluk. He blew his mind out in a car. Paul werd achter de schermen vervangen door een lookalike en in de muziek die volgde lieten the Beatles mysterieuze hints achter. Welke verborgen boodschappen hoor je als je de muziek van the Beatles achterstevoren speelt, wat was de rol van John Lennon in dit drama en wie is Billy Shears?

Muziektheatercollectief KASSETT maakt met studenten van muziektheater ArtEZ uit Arnhem een muzikale voorstelling rondom het Paul Is Dead-mysterie. WALRUS is een filosofische voorstelling geheel in stijl van the Beatles: muzikaal, psychedelisch, raadselachtig en legendarisch.

KASSETT werkt altijd op het snijvlak van muziek, taal en filosofie en heeft een grote liefde voor raadsels en niet-weten. Muziektheater ArtEZ is een makersopleiding die zich richt op het moderne muziektheater.

WALRUS speelde op zaterdag 21 september 2019 tijdens de Kunstnacht Nijmegen in de Stadsschouwburg van Nijmegen. Klik hier voor de speellijst.

Credits

KASSETT
Frank Siera, Oukje den Hollander, Selma Hanzon-Keijzer
ArtEZ Muziektheaterstudenten
Guido Hoek, Zola Westerhof, Louky van Eijkelenburg, Jasper Brinkman, Lisanne Helwig, Annemijn Sluijs en Maggie Symonds
productie
Clare Dowling
techniek
John Heijmen
met dank aan
Maarten Verhoef, Mariëlle Vester, Lieke Jordens

KRAAK (2018)

het antwoord op alles

Iffgu v ffo hfifjnubbm? Talloze mysteries en verborgen wereld gaan schuil achter de fascinerende wereld van geheimtaal. Van stoere jochies op het schoolplein tot wereldleiders, iedereen kan heimelijk genieten van het avontuur. Het beruchte Voynich-manuscript is de heilige graal van de cryptografie: dit vreemde boek uit de 15e eeuw met bizarre tekeningen en onbegrijpelijke tekens doet hedendaagse wetenschappers nog steeds in het duister tasten.

Met de voorstelling KRAAK doet muziektheatercollectief KASSETT met behulp van filosoof Ludwig Wittgenstein een verwoede poging het Voynich-manuscript te ontraadselen en de code te kraken.

KRAAK ging in première in de Leidse Schouwburg, de thuisstad van KASSETT. Klik hier voor de speellijst.

Persberichten

Met muziek en filosofie het wereldraadsel te lijf ***

"Het zou een middeleeuwse instrumentenwerkplaats kunnen zijn, waar KRAAK speelt. (...) De teksten van Wittgenstein die schrijver Frank Siera in zijn tekst opneemt, zijn soms poëzie, soms onbegrijpelijk voor een geest niet groter dan de mijne. (...) Den Hollander zingt mooi en componeerde de muziek met Marijn Korff de Gidts en Lucas Kramer, die live spelen. Soms klinken de middeleeuwen door in de muziek. Het is erg te hopen dat de ingenieuze muziekmachinerie nog vaker te zien is." - Dick van Teylingen

Onmogelijke codes kraken met KASSETT ***

"Je moet het maar durven: een voorstelling maken over het antwoord op alles. Ambitie kan ze niet worden ontzegd, de performers van KASSETT. (...) Het toneelbeeld lijkt recht uit een roman van Dan Brown te komen. We zien een houten constructie, die zich als een spin uitstrekt over drie eilanden met violen, keyboards en trommels. Met de juiste aansturing beginnen de mechanieken te draaien, en ontstaat er een bizarre symfonie. Er is geen touw vast te knopen aan wat we horen, maar het beeld dat is ontstaan intrigeert. (...) Een interessant muziektheaterexperiment dat naar meer smaakt." - Jeroen van Wijhe

Credits

zang, spel en compositie
Oukje den Hollander
muziek en compositie
Marijn Korff de Gidts, Lucas Kramer
spel
Michaël Bloos
tekst en regie
Frank Siera
scenografie
Lucas Kramer
geluidsontwerp
Bart Schatteleijn
lichttechniek
Amber Stallenberg
filosofisch advies
Gerko Tempelman
productieleiding
Selma Hanzon
grafisch ontwerp
Floris Schrama
met dank aan
Fonds Podiumkunsten, BankGiro Loterij Fonds, Stichting Elise Mathilde Fonds, Cultuurfonds Leiden, Gemeente Leiden, de Veenfabriek

HOOFDROL (2017)

een fictief huwelijk tussen seksbom Jayne Mansfield en filosoof Arthur Schopenhauer

“Boogaloo, boogaloo, I gotta do it just for you.” In HOOFDROL sluiten seksbom Jayne Mansfield en filosoof Arthur Schopenhauer een fictief huwelijk. Mansfield maakte in de jaren ’50 furore als dom rondborstig blondje in de rol van het goedkope alternatief voor Marilyn Monroe. Schopenhauer loste in de 19e eeuw naar eigen zeggen het wereldraadsel definitief op, met zijn filosofie waarin niet het verstand maar het verlangen centraal staat.

Muziektheatercollectief KASSETT gaat in HOOFDROL op zoek naar de essentie van de mens. Moeten we ons laten leiden door ratio of onderbuik? Schopenhauers filosofie wordt getoetst aan de hand van het turbulente leven van Jayne Mansfield. HOOFDROL is een jazzy muziektheatervoorstelling over vergane glorie, hersenen en tieten.

HOOFDROL ging in première op Over het IJ Festival 2017 in Amsterdam op locatie de Upperskate. Klik hier voor de speellijst.

Persberichten

Over het IJ: Jayne Mansfield en worstelen in de regen ****

"In Hoofdrol arrangeert muziektheatercollectief Kassett de onmogelijke ontmoeting tussen een filosoof en sekssymbool. Eigenlijk stierf Arthur Schopenhauer 73 jaar voor Jayne Mansfield geboren werd – toch schudden zij elkaar nu de hand. Dat Mansfield zichzelf het imago van dommige blondine liet aanmeten, gaat er namelijk niet in bij actrices Oukje den Hollander, Ellen Goemans en Ayla Satijn. Losjes zoeken zij antwoorden in de filosofie. Een fris-intelligente voorstelling met humor en jazzy muziek van Blazin’ Quartet." - Elisabeth Oosterling

De 'babe der babes' verleidt filosoof Schopenhauer ***

"HOOFDROL is een muziektheatrale denkoefening. (...) Het begint erg mooi, en wel over het leven in de dood. (...) Een slim beeld gebruiken de makers hier: hoofd en lichaam gescheiden. Ondertussen rolschaatsen de actrices in badpak door de ruimte, laten zich leiden door de muzikale, jazzy inbreng van het Blazin’ Quartet. (...) De filosofische uiteenzettingen zijn zonder meer boeiend en met verve gebracht, het is beslist noodzakelijk goed naar dit hoorcollege te luisteren want over de onkenbaarheid van de wereld is het verrukkelijk filosoferen. De inbreng van filosoof Gerko Tempelman is zonder meer een perfecte keuze. (...) Het had van zoveel meer moed en, ja, intelligentie getuigd als het beeld van Mansfield voor eens en altijd was bijgesteld. (...) Dat blijft helaas onderbelicht." - Kester Freriks

Naar de essentie van het leven via seksbom en filosoof ***

"Het levert een frisse, prettig filosofische voorstelling op. (...) Den Hollander, Goemans en Satijn spelen afwisselend (een gestileerde versie van) zichzelf, Jayne Mansfield, en Schopenhauer. (...) Siera’s teksten zijn prettig ritmisch door de vele alliteraties en spitse taalvondsten. Ondanks het zware onderwerp zijn ze bovendien licht verteerbaar. Op de achtergrond brengt het Blazin’ Quartet regelmatig jazzy intermezzo’s, wat ook bijdraagt aan de soepele toon van de voorstelling. (...) Opvallend en verfrissend aan Hoofdrol is de transparante manier waarop de verschillende facetten van de voorstelling aan elkaar geweven worden. Siera schrikt er niet voor terug om de stappen van het denkproces te laten zien. De drie actrices kunnen hier bovendien uitstekend mee overweg. (...) De voorstelling is vooral slim en levendig." - Tamara de Reus

Credits

tekst en regie
Frank Siera
spel
Oukje den Hollander, Ellen Goemans, Ayla Satijn
arrangementen
Srdjan Ivanovic, Oukje den Hollander
muziek
Blazin' Quartet (Srdjan Ivanovic, Daan Herweg, Joao Driessen)
scenografie
Hannah Krauss
geluidsontwerp
Bart Schatteleijn
lichtontwerp
Tim van 't Hof
filosofisch advies
Gerko Tempelman
productieleiding
Selma Hanzon
locatiemanagement
Joppe Kos
techniek
Floris Vermist, Amber Stallenberg
productie- en regieassistentie
Isabel van Hauwe
grafisch ontwerp
Marsdiep
met dank aan
Fonds Podiumkunsten, Lira Fonds, J.C.P. Stichting, BankGiro Loterij Fonds, de Veenfabriek

LARIEKOEK (2017)

LARIEKOEK is een samenwerking van twee muziektheatercollectieven, KASSETT en iona&rineke. LARIEKOEK wordt een onderzoek in residentie bij Het Huis Utrecht naar de waarde van verhalen en het spanningsveld tussen fictie en waarheid in een tijd waarin ‘alternative facts’ en ‘post-truth’ gemeengoed zijn geworden. Beide collectieven werken vaak op basis van (halve of verzonnen) waarheden en vertrekken doorgaans vanuit taal, muziek en nieuw geschreven teksten, dus een samenwerking in de vorm van LARIEKOEK ligt voor de hand.

LARIEKOEK wordt ook een procesmatig onderzoek naar samenwerking: hoe werk je samen aan een project als 3/5e van het team bestaat uit schrijvers? Wie speelt, wie schrijft, wie zingt, wie produceert? Hoe werk je met twee collectieven aan één eigen stijl?

LARIEKOEK zal voor KASSETT onderdeel zijn van ODE AAN DE TWIJFEL, een langdurig onderzoek naar het fenomeen ‘twijfelen’. KASSETT gelooft dat de wereld baat heeft bij openlijk durven twijfelen. Tussentijdse resultaten van het onderzoek worden in verschillende vormen gepresenteerd. LARIEKOEK is na DUBIO en TWIJFELZAAIERS het derde onderzoeksresultaat.

Klik hier voor de speellijst.

 

 

Credits

makers
Iona Daniel, Rineke Roosenboom, Selma Hanzon, Oukje den Hollander, Frank Siera
met dank aan
Ruben van Asselt, Gerko Tempelman
mede mogelijk gemaakt door
Het Huis Utrecht

STRANDT (2016)

om ergens te kunnen arriveren
moet je er eerst vandaan

Het jaar 38. Het strand van wat ooit Katwijk zal worden. Keizer Caligula, vertrokken uit Rome, besluit de zee te bevechten. Als het eb wordt, bouwt hij als overwinning een triomfantelijke toren op het strand, waarvan de ruïnes nu nog onder het zand schijnen te liggen. Hoe is het om je geboortegrond te verlaten en de wijde wereld in te trekken? Wat beweegt iemand zijn veilige omgeving achter te laten en zijn onzekere ambities na te jagen?

STRANDT is een muzikale, filosofische theatervoorstelling en het debuut van muziektheatercollectief KASSETT. Volledig in lijn met de inhoud staan beide theatermakers weer op hun Katwijkse geboortegrond en treedt de schrijver buiten zijn comfortzone, op het podium. STRANDT speelt op historische grond: het Koning Willem-Alexander gemaal, de plek waar de legende zou hebben plaatsgevonden.

Kaartverkoop via de Leidse Schouwburg. Zie de speellijst voor de speeldata.

Persberichten

Fijne filosofische wie-ben-ik zoektocht ****

"Het eerste stuk van muziektheatercollectief KASSETT maakt nieuwsgierig naar wat het jonge theatermakersduo Frank Siera en Oukje den Hollander in de toekomst nog meer samen op de planken zal brengen. (...) Siera jongleert in zijn teksten op een vaak humoristische en poëtische wijze met taal. (...) Tegen de achtergrond van de grotendeels lege loodsachtige ruimte met enkele (stille) gemaalmachines, luistert het publiek naar Den Hollanders prachtige zang en de ter plekke met allerlei instrumenten en andere geluidsgevers geconstrueerde muziek van Marijn Korff de Gidts. (...) Wie antwoorden zoekt op lastige vragen, zal ze bij KASSETT niet vinden, maar ieder die ooit zoektocht-gevoelens heeft gehad, zal in deze voorstelling zeker veel moois (h)erkennen." - Tamara de Reus

Katwijk als veilige thuishaven

"Chapeau voor tekstschrijver Frank Siera, die op poëtische wijze de filosofische verhandelingen verbindt aan de historische feiten en het heden. (...) Oukje Den Hollander acteert niet alleen overtuigend, ze zingt ook nog eens uitstekend. (...) De muziek van Marijn Korff de Gidts is altijd doeltreffend. (...) De voorstelling is fascinerend en zet je aan het denken." - Adri van Beelen

Katwijks debuut tussen machines

"Het gebouw is prachtig, het uitzicht is indrukwekkend en de muziek is imponerend. (...) Wat meer terughoudendheid met tekst had de voorstelling meer in balans gebracht. De beelden en de muziek zijn sterk genoeg. (...) Slagwerker Marijn Korff de Gidts staat hier met een volledig instrumentarium en pakt ongenadig uit. In combinatie met de sterke stem van de klassiek geschoolde Oukje den Hollander zorgt dat voor een indrukwekkende afsluiting van de debuutvoorstelling van mc KASSETT." - Theo de With

—Leidsch Dagblad

Credits

tekst en spel
Frank Siera
spel en muziek
Oukje den Hollander
muziek
Marijn Korff de Gidts
eindregie
Ellen Goemans
productie
Selma Hanzon
techniek
Bart Schatteleijn, Daniël Patijn
met dank aan
Hoogheemraadschap Rijnland, de Veenfabriek, de Katwijksche Post, Leidse Schouwburg | Stadsgehoorzaal, Stichting Welzijnskwartier
mede mogelijk gemaakt door
Lions Club Katwijk, Spaarbankfonds Katwijk, Janivo Stichting, Gravin van Bylandt Stichting, SCA TriPodia

DUBIO (2016)

een muzikaal sprookje over een twijfelend eiland

Er was eens een eiland, genaamd Eiland. Als hij wordt overvallen door verleidelijke twijfel, de mysterieuze Dubio, wordt het leven van Eiland volledig overhoop gegooid. DUBIO is een twijfelachtig liefdesverhaal over kwetsbaarheid en ontwikkeling.

DUBIO is onderdeel van ODE AAN DE TWIJFEL, een langdurig onderzoek van KASSETT naar het fenomeen ‘twijfelen’. KASSETT gelooft dat de wereld baat heeft bij openlijk durven twijfelen. Tussentijdse resultaten van het onderzoek worden in verschillende vormen gepresenteerd. DUBIO is het eerste onderzoeksresultaat.

DUBIO is één van de voorstellingen van de muziektheaterroute Eilandvariaties, een samenwerking tussen het Grachtenfestival en Over het IJ Festival. Dit jaar richt het initiatief zich op verschillende locaties op KNSM-eiland. De route vertrekt vanuit de Kompaszaal, DUBIO speelt in Boekhandel van Pampus.

Persberichten

Conceptuele eilandvariaties en duivenpret ***

Een recensie over de volledige route Eilandvariaties, met daarin o.a. het volgende over DUBIO: "Dubio is een sprookje dat de twijfel viert. Een zelfverzekerd eiland raakt in existentiële crisis als hij in gesprek raakt met Dubio (ook wel 'Het einde', ze was dan ook helemaal het einde.) Frank Siera schreef een sterk talig sprookje. (...) Dubio is in alle opzichten een sprookje. Een beeldende, moralistische vertelling vol allegorieën." - Sander Janssens

Credits

spel en muziek
Oukje den Hollander
spel
Marijn Claes
tekst en regie
Frank Siera
compositie
Diederik ten Böhmer
productie KASSETT
Selma Hanzon
productie Eilandvariaties
Rosa Ronsdorf
met dank aan
Carel van Pampus

TWIJFELZAAIERS (2016–2017)

Met TWIJFELZAAIERS doet KASSETT je zekerheden schudden op hun grondvesten. Muzikaal, theatraal, filosofisch: het wordt ongetwijfeld een twijfelachtige ervaring. TWIJFELZAAIERS is een performance die ter plekke ontstaat op basis van onderzoeksresultaten uit het publiek.

TWIJFELZAAIERS is onderdeel van ODE AAN DE TWIJFEL, een langdurig onderzoek naar het fenomeen ‘twijfelen’. KASSETT gelooft dat de wereld baat heeft bij openlijk durven twijfelen. Tussentijdse resultaten van het onderzoek worden in verschillende vormen gepresenteerd. TWIJFELZAAIERS is na DUBIO het tweede onderzoeksresultaat en speelt o.a. op Parksessies in Haarlem, Monsteren! in Theater Kikker in Utrecht en Peel Slowly and See in de Leidse Schouwburg. Zie de speellijst voor de speeldata.

Persberichten

Mooie editie Peel Slowly And See

"Rappend cabaretesk met als basis interviews die ze eerder op de avond deden in de foyer. (...) Genieten van deze muzikale spraakwaterval!" - Peter J. Visser

Credits

spel
Oukje den Hollander
tekst
Frank Siera
muziek
Marijn Korff de Gidts
productie
Selma Hanzon

KWEENIE (2016)

– vooronderzoek –

KWEENIE is een vooronderzoek van muziektheatercollectief KASSETT en klassiek blazersgezelschap TenToon ensemble voor een kindermuziekvoorstelling (8+) over Mignon,  een figuur van Goethe uit het boek ‘Wilhelm Meisters Lehrjahre’.

KWEENIE gaat over Mignon, een meisje – of een jongetje. Mignon is iemand waarvan we eigenlijk heel weinig weten. Ze gaat in ieder geval dood. Maar hoe? Een vooronderzoek naar nieuwsgierigheid, met op Mignon geïnspireerde muziek van o.a. Schubert en Satie.

KWEENIE is onderdeel van ODE AAN DE TWIJFEL, een langdurig onderzoek naar het fenomeen ‘twijfelen’. KASSETT gelooft dat de wereld baat heeft bij openlijk durven twijfelen. Tussentijdse resultaten van het onderzoek worden in verschillende vormen gepresenteerd. KWEENIE is na DUBIO en TWIJFELZAAIERS het derde onderzoek van KASSETT. Het vooronderzoek werd gepresenteerd in Jeugdtheater De Krakeling. In de toekomst wil KASSETT dit vooronderzoek als volwaardige voorstelling presenteren.

Credits

regie en tekst
Frank Siera
spel en zang
Oukje den Hollander
muziek
TenToon: Nadine van de Merwe, Margreet Mulder, Aukelien Kleinpenning, Judith Geevers, Laurens Knoop, Mervyn Groot, Ryanne Hofman, Ramon Wolkenfelt, Johan Noothout, Sandra Simón Monje
productie
Selma Hanzon

KASSETT voor KASSETT (2009–2015)

2009: Toneelacademie Maastricht (Musica Sacra) – PRONKSTUK

tekst en spel: Frank Siera | spel en muziek: Oukje den Hollander | muziek: Schubert, Schumann

2012: De Queeste & Toneelacademie Maastricht – SPRAAKWATER

tekst en regie: Frank Siera | spel en muziek: Oukje den Hollander, Jip van den Dool, Tim David | scenografie: Jamil Sumiri | begeleiding: Adriaan van Aken, Christophe Aussems

2013: Koninklijk Conservatorium Den Haag – ARIA VAN EEN ANGSTHAAS

tekst, spel, zang: Oukje den Hollander | eindregie en schrijfbegeleiding: Frank Siera | muziek: o.a. Vera Marijt, Anna Daalmeijer

2013: Stichting Nieuwe Helden & Nuit Blanche – STADSTICHTERS

spel en muziek: Oukje den Hollander | tekst: Frank Siera

2015: De Veenfabriek & Asko|Schönberg & Slagwerk Den Haag – TULPMANIA

regie: Paul Koek | tekst: Saskia de Jong | muziek: Yannis Kyriakides | spel: o.a. Oukje den Hollander | regie-assistentie: Frank Siera | productie: ‘nMore & Selma Hanzon

2015: Amsterdamse Toneelschool & Kleinkunstacademie – ZELFZUCHT

spel en muziek: Oukje den Hollander | tekst: Frank Siera | muziek: Thijs Cuppen, Kobi Arditi | eindregie: Adriaan van Aken | scenografie: Ruben Wijnstok | lichtontwerp: Harm Wellink |