wat maken ze - met wie maken ze - wat maken ze uit - wat maakt het uit - wie maakt er deel van uit - wat hebben ze gemaakt - hebben ze het gemaakt

KRAAK (2018)

het antwoord op alles

Iffgu v ffo hfifjnubbm? Talloze mysteries en verborgen wereld gaan schuil achter de fascinerende wereld van geheimtaal. Van stoere jochies op het schoolplein tot wereldleiders, iedereen kan heimelijk genieten van het avontuur. Het beruchte Voynich-manuscript is de heilige graal van de cryptografie: dit vreemde boek uit de 15e eeuw met bizarre tekeningen en onbegrijpelijke tekens doet hedendaagse wetenschappers nog steeds in het duister tasten.

Met de voorstelling KRAAK doet muziektheatercollectief KASSETT met behulp van filosoof Ludwig Wittgenstein een verwoede poging het Voynich-manuscript te ontraadselen en de code te kraken.

KRAAK gaat in première in de Leidse Schouwburg, de thuisstad van KASSETT. Klik hier voor de speellijst.

Klik hier voor de Veenproef van KRAAK op woensdag 14 maart: een muzikaal en theatraal driegangendiner, met heerlijk eten van the Bostel Brothers en een kijkje achter de schermen van het repetitieproces.

Persberichten

Met muziek en filosofie het wereldraadsel te lijf ***

"Het zou een middeleeuwse instrumentenwerkplaats kunnen zijn, waar KRAAK speelt. (...) De teksten van Wittgenstein die schrijver Frank Siera in zijn tekst opneemt, zijn soms poëzie, soms onbegrijpelijk voor een geest niet groter dan de mijne. (...) Den Hollander zingt mooi en componeerde de muziek met Marijn Korff de Gidts en Lucas Kramer, die live spelen. Soms klinken de middeleeuwen door in de muziek. Het is erg te hopen dat de ingenieuze muziekmachinerie nog vaker te zien is." - Dick van Teylingen

Onmogelijke codes kraken met KASSETT ***

"Je moet het maar durven: een voorstelling maken over het antwoord op alles. Ambitie kan ze niet worden ontzegd, de performers van KASSETT. (...) Het toneelbeeld lijkt recht uit een roman van Dan Brown te komen. We zien een houten constructie, die zich als een spin uitstrekt over drie eilanden met violen, keyboards en trommels. Met de juiste aansturing beginnen de mechanieken te draaien, en ontstaat er een bizarre symfonie. Er is geen touw vast te knopen aan wat we horen, maar het beeld dat is ontstaan intrigeert. (...) Een interessant muziektheaterexperiment dat naar meer smaakt." - Jeroen van Wijhe

Credits

zang, spel en compositie
Oukje den Hollander
muziek en compositie
Marijn Korff de Gidts, Lucas Kramer
spel
Michaël Bloos
tekst en regie
Frank Siera
scenografie
Lucas Kramer
geluidsontwerp
Bart Schatteleijn
lichttechniek
Amber Stallenberg
filosofisch advies
Gerko Tempelman
productieleiding
Selma Hanzon
grafisch ontwerp
Floris Schrama
met dank aan
Fonds Podiumkunsten, BankGiro Loterij Fonds, Stichting Elise Mathilde Fonds, Cultuurfonds Leiden, Gemeente Leiden, de Veenfabriek

ODE AAN DE TWIJFEL (2019)

Je twijfelt, je weifelt, je bent onwetend, wij zijn ontketend. Vuuroplaaiers, afscheidzwaaiers, tegenwindwaaiers, grasveldmaaiers, draaideurdraaiers, light my fires, oproerkraaiers, twijfelzaaiers.

ODE AAN DE TWIJFEL: een bonte avond vol overweldigende weifel en onwetendheid. Verwacht een losse spektakelavond met onzekere gangsterrappers, haperende musici, aarzelende filosofen en besluiteloze pleidooien.

Het jonge Leidse muziektheatercollectief KASSETT heeft over de spanne van meerdere jaren muzikaal, theatraal en filosofisch onderzoek gedaan naar het fenomeen ‘twijfel’. KASSETT gelooft dat de wereld baat heeft bij openlijk durven twijfelen. Tussentijdse resultaten werden gepresenteerd in korte performances onder de namen DUBIO, TWIJFELZAAIERS, KWEENIE en LARIEKOEK. De tijd is aangebroken voor het voordeel van de twijfel, de klap op de vuurpijl, om de uitsmijter erin te smijten: de spectaculaire slotsom is een hiphop-performance vol bluf, bitches, braggadocio en Beyoncés.

De première van ODE AAN DE TWIJFEL vindt plaats in de thuisstad van KASSETT, in de Leidse Stadsgehoorzaal. Klik hier voor de speellijst.

HOOFDROL (2017)

een fictief huwelijk tussen seksbom Jayne Mansfield en filosoof Arthur Schopenhauer

“Boogaloo, boogaloo, I gotta do it just for you.” In HOOFDROL sluiten seksbom Jayne Mansfield en filosoof Arthur Schopenhauer een fictief huwelijk. Mansfield maakte in de jaren ’50 furore als dom rondborstig blondje in de rol van het goedkope alternatief voor Marilyn Monroe. Schopenhauer loste in de 19e eeuw naar eigen zeggen het wereldraadsel definitief op, met zijn filosofie waarin niet het verstand maar het verlangen centraal staat.

Muziektheatercollectief KASSETT gaat in HOOFDROL op zoek naar de essentie van de mens. Moeten we ons laten leiden door ratio of onderbuik? Schopenhauers filosofie wordt getoetst aan de hand van het turbulente leven van Jayne Mansfield. HOOFDROL is een jazzy muziektheatervoorstelling over vergane glorie, hersenen en tieten.

HOOFDROL gaat in première op Over het IJ Festival 2017 op locatie de Upperskate. Klik hier voor de speellijst.

Persberichten

Over het IJ: Jayne Mansfield en worstelen in de regen ****

"In Hoofdrol arrangeert muziektheatercollectief Kassett de onmogelijke ontmoeting tussen een filosoof en sekssymbool. Eigenlijk stierf Arthur Schopenhauer 73 jaar voor Jayne Mansfield geboren werd – toch schudden zij elkaar nu de hand. Dat Mansfield zichzelf het imago van dommige blondine liet aanmeten, gaat er namelijk niet in bij actrices Oukje den Hollander, Ellen Goemans en Ayla Satijn. Losjes zoeken zij antwoorden in de filosofie. Een fris-intelligente voorstelling met humor en jazzy muziek van Blazin’ Quartet." - Elisabeth Oosterling

De 'babe der babes' verleidt filosoof Schopenhauer ***

"HOOFDROL is een muziektheatrale denkoefening. (...) Het begint erg mooi, en wel over het leven in de dood. (...) Een slim beeld gebruiken de makers hier: hoofd en lichaam gescheiden. Ondertussen rolschaatsen de actrices in badpak door de ruimte, laten zich leiden door de muzikale, jazzy inbreng van het Blazin’ Quartet. (...) De filosofische uiteenzettingen zijn zonder meer boeiend en met verve gebracht, het is beslist noodzakelijk goed naar dit hoorcollege te luisteren want over de onkenbaarheid van de wereld is het verrukkelijk filosoferen. De inbreng van filosoof Gerko Tempelman is zonder meer een perfecte keuze. (...) Het had van zoveel meer moed en, ja, intelligentie getuigd als het beeld van Mansfield voor eens en altijd was bijgesteld. (...) Dat blijft helaas onderbelicht." - Kester Freriks

Naar de essentie van het leven via seksbom en filosoof ***

"Het levert een frisse, prettig filosofische voorstelling op. (...) Den Hollander, Goemans en Satijn spelen afwisselend (een gestileerde versie van) zichzelf, Jayne Mansfield, en Schopenhauer. (...) Siera’s teksten zijn prettig ritmisch door de vele alliteraties en spitse taalvondsten. Ondanks het zware onderwerp zijn ze bovendien licht verteerbaar. Op de achtergrond brengt het Blazin’ Quartet regelmatig jazzy intermezzo’s, wat ook bijdraagt aan de soepele toon van de voorstelling. (...) Opvallend en verfrissend aan Hoofdrol is de transparante manier waarop de verschillende facetten van de voorstelling aan elkaar geweven worden. Siera schrikt er niet voor terug om de stappen van het denkproces te laten zien. De drie actrices kunnen hier bovendien uitstekend mee overweg. (...) De voorstelling is vooral slim en levendig." - Tamara de Reus

Credits

tekst en regie
Frank Siera
spel
Oukje den Hollander, Ellen Goemans, Ayla Satijn
arrangementen
Srdjan Ivanovic, Oukje den Hollander
muziek
Blazin' Quartet (Srdjan Ivanovic, Daan Herweg, Joao Driessen)
scenografie
Hannah Krauss
geluidsontwerp
Bart Schatteleijn
lichtontwerp
Tim van 't Hof
filosofisch advies
Gerko Tempelman
productieleiding
Selma Hanzon
locatiemanagement
Joppe Kos
techniek
Floris Vermist, Amber Stallenberg
productie- en regieassistentie
Isabel van Hauwe
grafisch ontwerp
Marsdiep
met dank aan
Fonds Podiumkunsten, Lira Fonds, J.C.P. Stichting, BankGiro Loterij Fonds, de Veenfabriek

LARIEKOEK (2017)

LARIEKOEK is een samenwerking van twee muziektheatercollectieven, KASSETT en iona&rineke. LARIEKOEK wordt een onderzoek in residentie bij Het Huis Utrecht naar de waarde van verhalen en het spanningsveld tussen fictie en waarheid in een tijd waarin ‘alternative facts’ en ‘post-truth’ gemeengoed zijn geworden. Beide collectieven werken vaak op basis van (halve of verzonnen) waarheden en vertrekken doorgaans vanuit taal, muziek en nieuw geschreven teksten, dus een samenwerking in de vorm van LARIEKOEK ligt voor de hand.

LARIEKOEK wordt ook een procesmatig onderzoek naar samenwerking: hoe werk je samen aan een project als 3/5e van het team bestaat uit schrijvers? Wie speelt, wie schrijft, wie zingt, wie produceert? Hoe werk je met twee collectieven aan één eigen stijl?

LARIEKOEK zal voor KASSETT onderdeel zijn van ODE AAN DE TWIJFEL, een langdurig onderzoek naar het fenomeen ‘twijfelen’. KASSETT gelooft dat de wereld baat heeft bij openlijk durven twijfelen. Tussentijdse resultaten van het onderzoek worden in verschillende vormen gepresenteerd. LARIEKOEK is na DUBIO en TWIJFELZAAIERS het derde onderzoeksresultaat.

Klik hier voor de speellijst.

 

 

Credits

makers
Iona Daniel, Rineke Roosenboom, Selma Hanzon, Oukje den Hollander, Frank Siera
met dank aan
Ruben van Asselt, Gerko Tempelman
mede mogelijk gemaakt door
Het Huis Utrecht

STRANDT (2016)

om ergens te kunnen arriveren
moet je er eerst vandaan

Het jaar 38. Het strand van wat ooit Katwijk zal worden. Keizer Caligula, vertrokken uit Rome, besluit de zee te bevechten. Als het eb wordt, bouwt hij als overwinning een triomfantelijke toren op het strand, waarvan de ruïnes nu nog onder het zand schijnen te liggen. Hoe is het om je geboortegrond te verlaten en de wijde wereld in te trekken? Wat beweegt iemand zijn veilige omgeving achter te laten en zijn onzekere ambities na te jagen?

STRANDT is een muzikale, filosofische theatervoorstelling en het debuut van muziektheatercollectief KASSETT. Volledig in lijn met de inhoud staan beide theatermakers weer op hun Katwijkse geboortegrond en treedt de schrijver buiten zijn comfortzone, op het podium. STRANDT speelt op historische grond: het Koning Willem-Alexander gemaal, de plek waar de legende zou hebben plaatsgevonden.

Kaartverkoop via de Leidse Schouwburg. Zie de speellijst voor de speeldata.

Persberichten

Fijne filosofische wie-ben-ik zoektocht ****

"Het eerste stuk van muziektheatercollectief KASSETT maakt nieuwsgierig naar wat het jonge theatermakersduo Frank Siera en Oukje den Hollander in de toekomst nog meer samen op de planken zal brengen. (...) Siera jongleert in zijn teksten op een vaak humoristische en poëtische wijze met taal. (...) Tegen de achtergrond van de grotendeels lege loodsachtige ruimte met enkele (stille) gemaalmachines, luistert het publiek naar Den Hollanders prachtige zang en de ter plekke met allerlei instrumenten en andere geluidsgevers geconstrueerde muziek van Marijn Korff de Gidts. (...) Wie antwoorden zoekt op lastige vragen, zal ze bij KASSETT niet vinden, maar ieder die ooit zoektocht-gevoelens heeft gehad, zal in deze voorstelling zeker veel moois (h)erkennen." - Tamara de Reus

Katwijk als veilige thuishaven

"Chapeau voor tekstschrijver Frank Siera, die op poëtische wijze de filosofische verhandelingen verbindt aan de historische feiten en het heden. (...) Oukje Den Hollander acteert niet alleen overtuigend, ze zingt ook nog eens uitstekend. (...) De muziek van Marijn Korff de Gidts is altijd doeltreffend. (...) De voorstelling is fascinerend en zet je aan het denken." - Adri van Beelen

Katwijks debuut tussen machines

"Het gebouw is prachtig, het uitzicht is indrukwekkend en de muziek is imponerend. (...) Wat meer terughoudendheid met tekst had de voorstelling meer in balans gebracht. De beelden en de muziek zijn sterk genoeg. (...) Slagwerker Marijn Korff de Gidts staat hier met een volledig instrumentarium en pakt ongenadig uit. In combinatie met de sterke stem van de klassiek geschoolde Oukje den Hollander zorgt dat voor een indrukwekkende afsluiting van de debuutvoorstelling van mc KASSETT." - Theo de With

—Leidsch Dagblad

Credits

tekst en spel
Frank Siera
spel en muziek
Oukje den Hollander
muziek
Marijn Korff de Gidts
eindregie
Ellen Goemans
productie
Selma Hanzon
techniek
Bart Schatteleijn, Daniël Patijn
met dank aan
Hoogheemraadschap Rijnland, de Veenfabriek, de Katwijksche Post, Leidse Schouwburg | Stadsgehoorzaal, Stichting Welzijnskwartier
mede mogelijk gemaakt door
Lions Club Katwijk, Spaarbankfonds Katwijk, Janivo Stichting, Gravin van Bylandt Stichting, SCA TriPodia

DUBIO (2016)

een muzikaal sprookje over een twijfelend eiland

Er was eens een eiland, genaamd Eiland. Als hij wordt overvallen door verleidelijke twijfel, de mysterieuze Dubio, wordt het leven van Eiland volledig overhoop gegooid. DUBIO is een twijfelachtig liefdesverhaal over kwetsbaarheid en ontwikkeling.

DUBIO is onderdeel van ODE AAN DE TWIJFEL, een langdurig onderzoek van KASSETT naar het fenomeen ‘twijfelen’. KASSETT gelooft dat de wereld baat heeft bij openlijk durven twijfelen. Tussentijdse resultaten van het onderzoek worden in verschillende vormen gepresenteerd. DUBIO is het eerste onderzoeksresultaat.

DUBIO is één van de voorstellingen van de muziektheaterroute Eilandvariaties, een samenwerking tussen het Grachtenfestival en Over het IJ Festival. Dit jaar richt het initiatief zich op verschillende locaties op KNSM-eiland. De route vertrekt vanuit de Kompaszaal, DUBIO speelt in Boekhandel van Pampus.

Persberichten

Conceptuele eilandvariaties en duivenpret ***

Een recensie over de volledige route Eilandvariaties, met daarin o.a. het volgende over DUBIO: "Dubio is een sprookje dat de twijfel viert. Een zelfverzekerd eiland raakt in existentiële crisis als hij in gesprek raakt met Dubio (ook wel 'Het einde', ze was dan ook helemaal het einde.) Frank Siera schreef een sterk talig sprookje. (...) Dubio is in alle opzichten een sprookje. Een beeldende, moralistische vertelling vol allegorieën." - Sander Janssens

Credits

spel en muziek
Oukje den Hollander
spel
Marijn Claes
tekst en regie
Frank Siera
compositie
Diederik ten Böhmer
productie KASSETT
Selma Hanzon
productie Eilandvariaties
Rosa Ronsdorf
met dank aan
Carel van Pampus

TWIJFELZAAIERS (2016–2017)

Met TWIJFELZAAIERS doet KASSETT je zekerheden schudden op hun grondvesten. Muzikaal, theatraal, filosofisch: het wordt ongetwijfeld een twijfelachtige ervaring. TWIJFELZAAIERS is een performance die ter plekke ontstaat op basis van onderzoeksresultaten uit het publiek.

TWIJFELZAAIERS is onderdeel van ODE AAN DE TWIJFEL, een langdurig onderzoek naar het fenomeen ‘twijfelen’. KASSETT gelooft dat de wereld baat heeft bij openlijk durven twijfelen. Tussentijdse resultaten van het onderzoek worden in verschillende vormen gepresenteerd. TWIJFELZAAIERS is na DUBIO het tweede onderzoeksresultaat en speelt o.a. op Parksessies in Haarlem, Monsteren! in Theater Kikker in Utrecht en Peel Slowly and See in de Leidse Schouwburg. Zie de speellijst voor de speeldata.

Persberichten

Mooie editie Peel Slowly And See

"Rappend cabaretesk met als basis interviews die ze eerder op de avond deden in de foyer. (...) Genieten van deze muzikale spraakwaterval!" - Peter J. Visser

Credits

spel
Oukje den Hollander
tekst
Frank Siera
muziek
Marijn Korff de Gidts
productie
Selma Hanzon

KWEENIE (2016)

– vooronderzoek –

KWEENIE is een vooronderzoek van muziektheatercollectief KASSETT en klassiek blazersgezelschap TenToon ensemble voor een kindermuziekvoorstelling (8+) over Mignon,  een figuur van Goethe uit het boek ‘Wilhelm Meisters Lehrjahre’.

KWEENIE gaat over Mignon, een meisje – of een jongetje. Mignon is iemand waarvan we eigenlijk heel weinig weten. Ze gaat in ieder geval dood. Maar hoe? Een vooronderzoek naar nieuwsgierigheid, met op Mignon geïnspireerde muziek van o.a. Schubert en Satie.

KWEENIE is onderdeel van ODE AAN DE TWIJFEL, een langdurig onderzoek naar het fenomeen ‘twijfelen’. KASSETT gelooft dat de wereld baat heeft bij openlijk durven twijfelen. Tussentijdse resultaten van het onderzoek worden in verschillende vormen gepresenteerd. KWEENIE is na DUBIO en TWIJFELZAAIERS het derde onderzoek van KASSETT. Het vooronderzoek werd gepresenteerd in Jeugdtheater De Krakeling. In de toekomst wil KASSETT dit vooronderzoek als volwaardige voorstelling presenteren.

Credits

regie en tekst
Frank Siera
spel en zang
Oukje den Hollander
muziek
TenToon: Nadine van de Merwe, Margreet Mulder, Aukelien Kleinpenning, Judith Geevers, Laurens Knoop, Mervyn Groot, Ryanne Hofman, Ramon Wolkenfelt, Johan Noothout, Sandra Simón Monje
productie
Selma Hanzon

KASSETT voor KASSETT (2009–2015)

2009: Toneelacademie Maastricht (Musica Sacra) – PRONKSTUK

tekst en spel: Frank Siera | spel en muziek: Oukje den Hollander | muziek: Schubert, Schumann

2012: De Queeste & Toneelacademie Maastricht – SPRAAKWATER

tekst en regie: Frank Siera | spel en muziek: Oukje den Hollander, Jip van den Dool, Tim David | scenografie: Jamil Sumiri | begeleiding: Adriaan van Aken, Christophe Aussems

2013: Koninklijk Conservatorium Den Haag – ARIA VAN EEN ANGSTHAAS

tekst, spel, zang: Oukje den Hollander | eindregie en schrijfbegeleiding: Frank Siera | muziek: o.a. Vera Marijt, Anna Daalmeijer

2013: Stichting Nieuwe Helden & Nuit Blanche – STADSTICHTERS

spel en muziek: Oukje den Hollander | tekst: Frank Siera

2015: De Veenfabriek & Asko|Schönberg & Slagwerk Den Haag – TULPMANIA

regie: Paul Koek | tekst: Saskia de Jong | muziek: Yannis Kyriakides | spel: o.a. Oukje den Hollander | regie-assistentie: Frank Siera | productie: ‘nMore & Selma Hanzon

2015: Amsterdamse Toneelschool & Kleinkunstacademie – ZELFZUCHT

spel en muziek: Oukje den Hollander | tekst: Frank Siera | muziek: Thijs Cuppen, Kobi Arditi | eindregie: Adriaan van Aken | scenografie: Ruben Wijnstok | lichtontwerp: Harm Wellink |