BARONIE (2025)
Een chocoladefabriek in je achtertuin. Wie heeft er niet van gedroomd? Het water loopt je in de mond, je fantasie slaat op hol, je dromen kleuren donkerbruin met spikkels.
Chocoladefabriek de Baronie betekende van 1954 tot 2001 een keerpunt voor Alphen a/d Rijn, dat door de komst van deze begeerlijke industrie groeide van boerendorp tot ambitieuze stad. Onder begeleiding van de muziektheatermakers van KASSETT verzamelen studenten van ArtEZ Muziektheater verhalen van architecten en oud-fabrieksmedewerkers, met Willy Wonka’s chocoladewaterval in het achterhoofd. Ze vertalen de verhalen in minder dan een week tijd naar een voorstelling in cultuurcentrum Parkvilla en vragen zich af: welke dromen koester je? Hoe zijn je toekomstperspectieven veranderd? Houd je van puur of ga je voor caramel-crunch?
KASSETT werkt deze periode vanuit het thema ‘geheugen’. Want juist in een tijd waarin we veel van ons geheugen uitbesteden aan iPhones, Wikipedia en Google Maps, lijkt het belangrijker dan ooit deze spier te trainen. We maken ruimte vrij door telefoonnummers, feitjes en routes niet meer uit ons hoofd te kennen. Dat biedt de kans na te denken over wat écht waardevol is te onthouden. Welke herinneringen moeten blijven verteld?
Credits
MARTHA (2024)
Precies 99 jaar lang was de Martha-Stichting een tehuis voor ‘onverzorgde kinderen’. Niet enkel een weeshuis, maar ook een plek voor verwaarloosde of mishandelde kinderen en kinderen van ongehuwde of gestorven moeders. De herinneringen zijn eindeloos, maar naarmate de tijd vordert overlijden de oud-bewoners van het tehuis – en daarmee de levende herinnering.
Nu bevindt zich in hetzelfde gebouw cultuurcentrum Parkvilla, met o.a. een theaterzaal: dé plek waar verhalen worden (door)verteld. Onder begeleiding van de muziektheatermakers van KASSETT verzamelen studenten van ArtEZ Muziektheater verhalen van de inmiddels meer dan volwassen kinderen en medewerkers van de Martha Stichting, om ze op hun eigen manier door te vertellen in het oude tehuis. Ze sturen de herinneringen de toekomst in. Ze vragen zich af: hoe houd je een herinnering in stand – en waarom eigenlijk?
KASSETT werkt deze periode vanuit het thema ‘geheugen’. Want juist in een tijd waarin we veel van ons geheugen uitbesteden aan iPhones, Wikipedia en Google Maps, lijkt het belangrijker dan ooit deze spier te trainen. We maken ruimte vrij door telefoonnummers, feitjes en routes niet meer uit ons hoofd te kennen. Dat biedt de kans na te denken over wat écht waardevol is te onthouden. Welke herinneringen moeten blijven verteld?
Persberichten
Voorstelling Martha maakt indruk
"Briljant was het gebruik van kinderliedjes, in eigen arrangementen van de studenten. Dikkertje Dap klonk nog nooit zo duister. Een vondst was ook het moment dat de acteurs ‘vadertje en moedertje’ spelen. Geen idee hoe dat gaat bij weeskinderen. Wat doet een vader, wat zegt een moeder? Het leverde een hilarische, maar tegelijkertijd aangrijpende scene op."
Credits
HAMLET: een herinnering (2024)
Hamlet, hoe zat het ook weer? Een studerende prins keert terug naar zijn familie om zijn overleden vader te begraven. Op kasteel Elseneur ontdekt hij dat zijn vader geen natuurlijke dood is gestorven. Verscheurd door twijfel en rouw zoekt hij naar de essentie van de mens: te zijn of niet te zijn.
In ‘HAMLET: een herinnering’ zien we niet de voorstelling HAMLET, maar we zien de herinnering eraan. Een groep toneelspelers speelde ooit deze voorstelling, maar de ervaringen lopen uiteen. Wie speelde zo intens tijdens de première? Wie vergat welke tekst? En wie speelde er de hoofdrol? Negen verschillende perspectieven botsen op elkaar. Hoe vertel je samen een verhaal als je je ’t verhaal allemaal anders herinnert? Hoe breng je iets of iemand in herinnering als je het niet eens wordt over wat die herinnering precies is? Met muziek, theater en filosofie verkent een groep studenten wat het betekent om gezamenlijk te herinneren.
KASSETT werkt deze periode vanuit het thema ‘geheugen’. Want juist in een tijd waarin we veel van ons geheugen uitbesteden aan iPhones, Wikipedia en Google Maps, lijkt het belangrijker dan ooit deze spier te trainen. We maken ruimte vrij door telefoonnummers, feitjes en routes niet meer uit ons hoofd te kennen. Dat biedt de kans na te denken over wat écht waardevol is te onthouden. Welke herinneringen moeten blijven verteld?
Credits
SPIERGEHEUGEN (2024)
co-productie met DansBlok
muziektheater en dans over de kracht van lichamelijke herinnering
Ik weet nog hoe we aten. Tegenover elkaar aan tafel. We spraken over vroeger. Nee, de buren. Geloof ik. Zitten op je billen, zei ze. Rug recht. De muziek stond luid. Of. Nee. We aten. We zaten aan tafel. Ze zei niks. Er was geen geluid.
Ik herinner, dus ik ben: onze herinneringen maken ons tot wie we zijn. Maar we weten ook dat ons geheugen feilbaar is en sommige herinneringen raken diep verstopt. In SPIERGEHEUGEN verkennen KASSETT en DansBlok de herinnering. Een vrouw die zich voornam nooit meer iets te vergeten verzandt op één detail toch in de mist van het geheugen. Langzaam neemt het lijf, belichaamd door twee dansers, het geheugen over. Gedreven door stuwende mechanische, maar haperende beats, komen flarden van herinnering terug. SPIERGEHEUGEN neemt je mee in de kracht van lichamelijke herinnering.
KASSETT werkt deze periode vanuit het thema ‘geheugen’. Want juist in een tijd waarin we veel van ons geheugen uitbesteden aan iPhones, Wikipedia en Google Maps, lijkt het belangrijker dan ooit deze spier te trainen. We maken ruimte vrij door telefoonnummers, feitjes en routes niet meer uit ons hoofd te kennen. Dat biedt de kans na te denken over wat écht waardevol is te onthouden. Welke herinneringen moeten blijven verteld?
Credits
WANKLANK (2023–2023)
co-productie met Ikarai
muziektheater over de omstreden filosoof
Gerard Bolland
“De teekenen des tijds doen mij een donkere toekomst voorzien.” Honderd jaar geleden overleed Gerard Bolland, filosoof aan de Universiteit van Leiden. Zijn provocerende gedachtegoed en bulderende colleges deden veel stof opwaaien. Bolland ontpopte zich tot grondlegger van het fascistisch gedachtegoed in Nederland: bij het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog werd zijn laatste toespraak zelfs opnieuw gedrukt en verspreid. In 2003 werd zijn borstbeeld verwijderd uit de Tweede Kamer – gecanceld, zou je kunnen zeggen. Terecht. Of niet?
WANKLANK, een co-productie van KASSETT en Ikarai, duikt in het turbulente leven van deze bewust vergeten filosoof, met een filmische mix van jazz en klassieke muziek. De acteurs en musici kruipen in het hoofd van Bolland. Als we ons zelfs in hem kunnen inleven, dan lukt dat bij iedereen. Want we moeten een poging blijven doen ons tot een onbegrijpelijke ander te verhouden. Toch? Of moeten we iemand als Gerard Bolland niet eens wíllen begrijpen?
WANKLANK gaat op 4 mei in première in de Leidse Schouwburg in het kader van Theater na de Dam. Zie de speellijst voor alle data.
Luister de muziek van WANKLANK op Spotify.
KASSETT werkt deze periode vanuit het filosofische thema ‘de onbegrijpelijke ander’. Want in gepolariseerde tijden lijken anderen door onbegrip erg ver van ons af te staan, maar staan we in werkelijkheid niet veel dichter bij onze ogenschijnlijke tegenpolen? Of is het eigenlijk onmogelijk (of zelfs onwenselijk) een ander volledig te begrijpen? WANKLANK is het vijfde ‘onbegrijpelijke ander’-project.
Persberichten
Het begrijpen van een onmogelijke man
"Het altijd filosofische en bespiegelende KASSETT-repertoire analyseert de omstreden filosoof Gerard Bolland. Op het podium ontspint zich een boeiend spel tussen Den Hartogh die in hoofd, huid en snor kruipt van Bolland, en Hollander die zich voordoet als pianospeelster en stille bewonderaar, de joodse Ester Vas Nunes."
Moeten we iedereen begrijpen? Zelfs Bolland, vader van het fascisme?
"Sterk in WANKLANK is de dialoog tussen acteurs Oukje den Hollander en Freek Den Hartogh, die daarin steeds heen en weer schieten tussen de rollen van Bolland en Ester en zichzelf. (...) Camiel Jansens compositie past bij het confronterende theater van KASSETT en wisselt harde, dissonante klanken tijdens Bollands speeches af met subtiele, cinematografische melodieën. Theater is bij uitstek een plek waar we worden uitgedaagd om empathie en begrip te tonen voor anderen. En dat is van belang."
Een geweldige voorstelling
"Een geweldige voorstelling over een foute denker, Bolland, die je uitdaagt en prikkelt om over na te denken. Wat moet je aan met mensen die fascistisch denken - kun je die begrijpen, moet je die willen begrijpen?"
Credits
HUT (2022)
Klaas Annink, beter bekend als Huttenkloas, is misschien wel de meest notoire misdadiger uit de geschiedenis van Twente. Klaas, Aarne en Jannes Annink vermoordden meerdere handelsreizigers en stonden in de omgeving bekend als onbetrouwbare, rovende boerenfamilie. Hutnvolk, werden ze ook wel genoemd: tuig, plebs, armoedzaaiers. Na lange, zware verhoren inclusief 144 dagen op een martelstoel bekende Huttenkloas de moord en moesten alledrie de betrokkenen het bekopen met de doodstraf.
Onder begeleiding van KASSETT doen studenten van ArtEZ Muziektheater een poging in de hut en het hoofd van Klaas en familie te kruipen. Welke omstandigheden, gebeurtenissen of gedachten leiden ertoe dat je rooft, liegt en moordt? Geïnspireerd door de filosofie van Levinas en de potten- en pannenblues van muzikanten als Tom Waits, De Kift en Krang doen we een week lang onderzoek in Diepenheim, vlakbij de plek des onheils. Hoe onbegrijpelijk is de onbegrijpelijke ander?
KASSETT werkt deze periode vanuit het filosofische thema ‘de onbegrijpelijke ander’. Want in gepolariseerde tijden lijken anderen door onbegrip erg ver van ons af te staan, maar staan we in werkelijkheid niet veel dichter bij onze ogenschijnlijke tegenpolen? Of is het eigenlijk onmogelijk (of zelfs onwenselijk) een ander volledig te begrijpen? HUT is het eerste ‘onbegrijpelijke ander’-project.
Credits
HAAR LEVEN HAAR DODEN (2022)
Wie is Ann? Soms lijkt ze een bendeleider, soms lijkt ze de affaire van een typische zakenman. Of is ze een voortvluchtige terrorist? Volgens sommigen is ze een reisleider, anderen zien in haar een filmpersonage. Misschien is ze een nieuw automerk.
In HAAR LEVEN HAAR DODEN gaat een groep acteurs op zoek naar de persoon achter Ann. Via fantasie, muziek, verhalen en verschillende talen duiken ze in een mogelijk leven van een onbekende vrouw. In een poging haar te begrijpen vliegen ze soms genadeloos uit de bocht. Zwartkomisch, ontroerend, volstrekt van de pot gerukt en op het scherpst van de snede lijken de acteurs meer over zichzelf en de wereld te vertellen dan over Ann. Met HAAR LEVEN HAAR DODEN, een baanbrekende toneeltekst van de Britse schrijver Martin Crimp, studeert een groep acteurs, vormgevers en technici onder begeleiding van KASSETT af aan de MBO Theaterschool Rotterdam.
KASSETT werkt deze periode vanuit het filosofische thema ‘de onbegrijpelijke ander’. Want in gepolariseerde tijden lijken anderen door onbegrip erg ver van ons af te staan, maar staan we in werkelijkheid niet veel dichter bij onze ogenschijnlijke tegenpolen? Of is het eigenlijk onmogelijk (of zelfs onwenselijk) een ander volledig te begrijpen? HAAR LEVEN HAAR DODEN is het tweede ‘onbegrijpelijke ander’-project.
Credits
ÉÉN (2022)
ÉÉN is een live podcast event van KASSETT op verschillende locaties in Leiden, waarbij willekeurige voorbijgangers verleid worden de eenzaamheid op te zoeken. Via muziek, filosofische overwegingen en prikkelende vragen nemen we ons eigen bestaan onder de loep: hoe leidt het herkennen van je eigen existentiële eenzaamheid uiteindelijk tot troostrijke verbinding?
ÉÉN is de slotsom van het langere onderzoek van KASSETT naar existentiële eenzaamheid.
Credits
ONDER ANDEREN (2022)
In de interactieve performance en theatrale gedachtewisseling ONDER ANDEREN gaat muziektheatercollectief KASSETT in gesprek met u over de onbegrijpelijke ander. Via het gedachtegoed en leven van de omstreden filosoof Gerard Bolland maar ook met behulp van theater en muziek onderzoeken filosoof Gerko Tempelman, zangeres en actrice Oukje den Hollander en schrijver en regisseur Frank Siera samen met u wat het betekent om je in een ander in te leven. Waarom zouden we anderen willen begrijpen, wat levert dat ons op? Is het überhaupt mogelijk en sterker nog: moeten we het in het geval van Gerard Bolland wel willen?
Gerard Bolland overleed precies honderd jaar geleden. Hij leidde een stormachtig leven: Bolland groeide vrij arm op in Groningen, werd basisschoolmeester in Katwijk, gaf les in Indië om uiteindelijk als autodidact filosoof een positie te verwerven als hoogleraar wijsbegeerte aan de Universiteit Leiden. Hij werd berucht om zijn bulderende toespraken, zijn nietsontziende kritiek op collega’s en studenten en vooral zijn omstreden standpunten en toespraken. Vanwege zijn laatste toespraak De Teekenen Des Tijds wordt hij zelfs gezien als grondlegger van het fascistisch gedachtegoed in Nederland. Zijn borstbeeld stond tot 2003 nog in de Tweede Kamer, maar werd toen met stille trom verwijderd – gecanceld, zou je kunnen zeggen. Terecht, of moeten we altijd een poging blijven doen ons tot de ander te verhouden? Of moeten we iemand als Gerard Bolland helemaal niet wíllen begrijpen?
ONDER ANDEREN speelt ‘op maat’, in verschillende formats op diverse plekken: we gaan met verschillende versies in première, o.a. tijdens Nacht van Ontdekkingen in Leiden en in Paradiso tijdens Brainwash Festival in Amsterdam. Zie hier voor de speellijst. ONDER ANDEREN is het derde ‘de onbegrijpelijke ander’-project.
Credits
KATZWIJM (2022–2022)
Hoe beleeft een dier de wereld? Welke verschillende eigenschappen hebben dieren, die wij ons nauwelijks kunnen voorstellen? Een vleermuis analyseert de wereld om zich heen door middel van echo, een vlinder hoort zijn soortgenoten niet en een adelaar ziet veel scherper dan de mens. Maar kunnen we ons die beleving écht eigen maken of blijft het onvoorstelbaar? Aan de hand van de kennis van gedragsbioloog Carel ten Cate, het invloedrijke filosofische essay ‘What is it like to be a bat?’ van Thomas Nagel en de nieuwsgierigheid van de 7-jarige Tygo gaat KASSETT op date met diverse dieren.
KATZWIJM vindt het plaats in het kader van De Kunst van het Wetenschappelijke Verhaal, een samenwerking tussen de Hogeschool van Amsterdam, de Universiteit Leiden en Leiden City of Science ’22 om door middel van kunst de afstand tussen burgers en wetenschappers te overbruggen.
KASSETT werkt deze periode vanuit het filosofische thema ‘de onbegrijpelijke ander’. Want in gepolariseerde tijden lijken anderen door onbegrip erg ver van ons af te staan, maar staan we in werkelijkheid niet veel dichter bij onze ogenschijnlijke tegenpolen? Of is het eigenlijk onmogelijk (of zelfs onwenselijk) een ander volledig te begrijpen? KATZWIJM is het vierde ‘onbegrijpelijke ander’-project.
Credits
BALLADE VAN BODIE (2021–2021)
de mens is de enige diersoort die zich temidden van een kudde een lonesome cowboy kan voelen
Het geluid van een krekel. De wind die tussen kieren giert. Het voorbijrollen van tuimelkruid. Een viool. De echo van een stem die ooit geklonken heeft.
BALLADE VAN BODIE is een filosofische western over de cowboystad Bodie. Aangevoerd door een soundtrack van countrysongs en western soundscapes vertelt muziektheatercollectief KASSETT het verhaal van Bodie. In 1880 een booming metropool, nu een verlaten spookstad waar de stilte na de storm luider klinkt dan waar dan ook.
Aan de hand van vier historische figuren uit de geschiedenis van Bodie stelt KASSETT zich de vraag of de mens beter gedijt als kuddedier of als lonesome cowboy. Rosa May, Madame Moustache, Billy O’Hara en Martin Gianettoni zoeken allemaal naar de juiste rol binnen een krioelende menigte eenzame zielen. Whaddaya here for?
BALLADE VAN BODIE speelt op drie unieke locaties: een oude drukkerij in Alkmaar tijdens Karavaan Festival, de oude wolfabriek Scheltema midden in Leiden i.s.m. de Leidse Schouwburg en een leeg havencomplex in Rotterdam tijdens O. Festival. Ga naar de speellijst voor data en tickets.
Luister de muziek van BALLADE VAN BODIE op Spotify.
Persberichten
Gedreven acteurs in Ballade van Bodie
"De acteurs spelen gedreven en zingen erg goed. De muziek van Oukje den Hollander en Rutger Martens is sowieso de kracht van deze ballade, en refereert aan de soundtrack van films als Paris, Texas en Brokeback Mountain. Net als in die films is Ballade van Bodie een eerbetoon aan de bewoners van no man’s land." ***
Muzikale docufictie over voormalige goudzoekersstad
"De makers van muziektheatercollectief KASSETT weten met een uitgekiend lichtplan van Tim van’t Hof en Wout Panis overtuigend de stoffige sfeer van een frontier town te recreëren. (...) In het midden torenen drie muzikanten op een stapel stoelen, een mooie verwijzing naar de aard van een stadje dat door mensenhanden uit de grond is opgetrokken, maar altijd een precaire constructie blijft.
De interactie tussen de muzikanten en de acteurs is de sterkste troef van Ballade van Bodie. De sterke country-and-westerncomposities van Rutger Martens en Den Hollander doen meer om de gemeenschap van Bodie voelbaar te maken dan de individuele verhalen alleen kunnen, waarbij vooral de fenomenale Emmy Storms op viool het geheel leven inblaast. Op het ritme van de muziek voel je het dagelijkse leven van mijnwerkers, saloongasten, gokkers, sekswerkers en kooplui."
Eenzame gelukszoekers
“De vier personages vertellen hun verhaal in vier monologen. Hun deels waargebeurde geschiedenissen zijn door elkaar heen verweven, maar onderling communiceren zijn nooit met elkaar. De keuze voor deze opzet maakt de eenzaamheid zichtbaar. Met dank aan de fenomenale muziek wordt ‘Ballade van Bodie’ toch één geheel. Oukje den Hollander en Rutger Martens hebben samen een handvol nieuwe countrysongs geschreven, alsof ze in Nashville geboren zijn en niet in Nederland. Ze worden met verve ten gehore gebracht. Daarnaast worden veel scènes ook nog ondersteund door soundscapes van de prima muzikanten. Mooi gedaan: op een stapel stoelen torent Emmy Storms er boven uit. Letterlijk en figuurlijk een topvioliste.”
Credits
SKRIK (2020)
Stel je voor, je hebt 55 seconden om het onmogelijke mogelijk te maken. Wat doe je? SKRIK is een muzikale misdaadvoorstelling à la Ocean’s Eleven of La Casa de Papel. In 1994 wordt het beroemde schilderij ‘De Schreeuw’ uit het Nationaal Museum in Oslo gestolen, terwijl een paar kilometer verderop de openingsceremonie van de Olympische Winterspelen plaatsvindt. De diefstal duurt slechts 55 seconden en de dader heeft zelfs tijd om een kaart achter te laten op de plaats van het schilderij met de tekst ‘thanks for the poor security’. In SKRIK vertelt en speelt een filosofische roversbende een reconstructie van de kunstroof en de bizarre levensloop van de dief.
SKRIK is een samenwerking tussen muziektheatercollectief KASSETT en het excellentiejaar Muziektheater van MBO Theaterschool Rotterdam. Zie hier voor de speellijst.
Persberichten
Wat één minuut kan betekenen
"Een steeds heen en weer gaande golfbeweging, waarbij de stijl en onderwerpen continu van focus veranderen. Nu een filosofisch, dromerig perspectief, dan weer specifieke scènes die in detail uit geschreven, met als klapper op de vuurpijl het toegevoegde meta-bewustzijn van de aanwezigheid van een publiek. Dit maakt SKRIK tot een fascinerende, maar ook erg uiteenlopende tekst, waar de rode draad soms verscholen wordt achter een veelheid aan perspectieven. Toch laat het stuk hiermee zien dat niets is wat het lijkt: zelfs als de stemmen het samen eens zijn presenteren ze samen een soort schijnwerkelijkheid, waarvan geleerd kan worden, of die je af kan schrikken. De keuze is aan jou." - Nora van Arkel, DeClaus
Credits
STRANDThuis (2020)
KASSETT presenteert STRANDThuis! STRANDT is een voorstelling die gaat over weggaan en terugkeren. STRANDT zou terugkeren, bleef in verband met de maatregelen rondom corona weg maar keert nu toch terug! We komen met fragmenten vanuit ons eigen (t)huis: STRANDThuis. In deze coronacrisis worden we allemaal gedwongen de grenzen van ons ‘gemakgebied’ op te zoeken; STRANDThuis gaat over buiten je comfortzone treden en ontdekken waar je je thuisvoelt. Wij voegen daad bij woord en presenteren STRANDThuis op onze online kanalen.
Wil je KASSETT steunen in deze gekke tijden? Dat kan door een KASSETTtrui bij ons te bestellen via info@mckassett.nl of een vrije donatie te doen via https://tikkie.me/pay/fo723375vv2uj5t7j0bg
foto strand in STRANDThuis: Dirk van Egmond / Treffend Beeld
—
om ergens te kunnen arriveren moet je er eerst vandaan
Het jaar 38 na Christus. Het strand van wat ooit Katwijk zal worden. Keizer Caligula, vertrokken uit Rome, besluit de zee te bevechten. Als dat lukt, bouwt hij als overwinning een triomfantelijke toren op het strand, waarvan de ruïnes nu nog in de zee liggen. Hoe is het om je geboortegrond te verlaten en de wijde wereld in te trekken? Wat beweegt iemand zijn veilige omgeving achter te laten en zijn onzekere ambities na te jagen?
STRANDT is een muzikale, filosofische theatervoorstelling en was in 2016 de eerste voorstelling van muziektheatercollectief KASSETT. Nu, vier jaar later, keert KASSETT weer terug naar hun geboortegrond: de historische plek die alle verhalen samenbrengt. Op die plek, waar nu de oude Visserschool staat, proberen de twee theatermakers zich voor te stellen wat keizer Caligula bewoog om naar Katwijk te reizen – en wat henzelf bewoog om te vertrekken.
Credits
CYNICI (2020)
Wij zijn cynici. In de zoektocht naar hoe we de toekomst vormgeven laten we ons inspireren door het cynisme, een filosofische stroming en Oudgrieks voor honds. We verheffen de schaamteloze Griekse filosoof Diogenes tot popidool en duiken in de bio van Dio.
We blazen deze filosofie nieuw leven in en gaan op muzikale en theatrale wijze op zoek naar wat we eigenlijk al weten – want hoe weet je anders wanneer je ’t gevonden hebt?
CYNICI is onderdeel van het Wat Nu? Theaterfestival in Leiden. Na alle online initiatieven gaan we weer offline. Samen met de stad gaan de Leidse Schouwburg – Stadsgehoorzaal, de Veenfabriek, PS|theater, DansBlok, Fields of Wonder en KASSETT op zoek naar antwoorden op de vraag ‘Wat nu?’. Wat Nu? Theaterfestival vindt plaats op meerdere locaties in de binnen- en buitenstad van Leiden – uiteraard conform de geldende maatregelen rondom corona.
Persberichten
Wat Nu? Theaterfestival vier zondagen in Leidse binnenstad
"Een mooie voorstelling waarin ons een soort spiegel werd voorgehouden over ons cynisme."
Credits
ODE AAN DE TWIJFEL (2019)
haters gonna hate maar dit is wat je zeker weet
Je bent een mens van vlees en bloed, je bed is van hout en morgen komt de zon op. Je weet het zeker. Maar hoe zeker is die zekerheid? Films als the Matrix, Inception en The Truman Show gaven ons al een kijkje achter de schermen: misschien is ons leven helemaal niet zo echt als we denken. Misschien worden we allemaal voor de gek gehouden door een evil genius. Filosoof Descartes zei het eeuwen geleden al.
Muziektheatercollectief KASSETT doet sinds 2015 onderzoek naar het fenomeen ‘twijfel’. Wat is het voordeel van de twijfel? KASSETT gelooft dat de wereld baat heeft bij openlijk durven twijfelen. Tussentijdse resultaten werden gepresenteerd in korte performances onder de namen DUBIO, TWIJFELZAAIERS, KWEENIE en LARIEKOEK. De tijd is aangebroken voor de klap op de vuurpijl: de spectaculaire slotsom ODE AAN DE TWIJFEL is een theatrale, filosofische hiphop-performance vol bluf, bitches, braggadocio en Beyoncés.
De première van ODE AAN DE TWIJFEL vond plaats in de thuisstad van KASSETT, in de Leidse Stadsgehoorzaal op zaterdag 11 mei 2019. Klik hier voor de speellijst.
Luister ODE AAN DE TWIJFEL op Spotify.
Persberichten
Mix hiphop en twijfel in trefzekere show
"Frank Siera schreef een zeer talige lyric vol (klank)rijm en alliteraties - met mooie vondsten. (...) Niettemin blijft de zeer trefzekere performance van Den Hollander en Baaddi indrukwekkend." - Sander Janssens
Tweede editie Get Lost in Leids cultuurkwartier
"Actrice en zangeres Oukje den Hollander en performer en producer Abdelhadi Baaddi maken grote indruk op het publiek. (...) KASSETT heeft met deze voorstelling iets heel knaps neergezet. Wij zijn zonder twijfel onder de indruk." - Erik Olijerhoek
Credits
WALRUS (2019)
I am the walrus. Wie is de walrus? In 1966, tijdens de hoogtijdagen van the Beatles, kwam Paul McCartney om het leven in een auto-ongeluk. He blew his mind out in a car. Paul werd achter de schermen vervangen door een lookalike en in de muziek die volgde lieten the Beatles mysterieuze hints achter. Welke verborgen boodschappen hoor je als je de muziek van the Beatles achterstevoren speelt, wat was de rol van John Lennon in dit drama en wie is Billy Shears?
Muziektheatercollectief KASSETT maakt met studenten van muziektheater ArtEZ uit Arnhem een muzikale voorstelling rondom het Paul Is Dead-mysterie. WALRUS is een filosofische voorstelling geheel in stijl van the Beatles: muzikaal, psychedelisch, raadselachtig en legendarisch.
KASSETT werkt altijd op het snijvlak van muziek, taal en filosofie en heeft een grote liefde voor raadsels en niet-weten. Muziektheater ArtEZ is een makersopleiding die zich richt op het moderne muziektheater.
WALRUS speelde op zaterdag 21 september 2019 tijdens de Kunstnacht Nijmegen in de Stadsschouwburg van Nijmegen. Klik hier voor de speellijst.
Credits
KRAAK (2018)
het antwoord op alles
Iffgu v ffo hfifjnubbm? Talloze mysteries en verborgen wereld gaan schuil achter de fascinerende wereld van geheimtaal. Van stoere jochies op het schoolplein tot wereldleiders, iedereen kan heimelijk genieten van het avontuur. Het beruchte Voynich-manuscript is de heilige graal van de cryptografie: dit vreemde boek uit de 15e eeuw met bizarre tekeningen en onbegrijpelijke tekens doet hedendaagse wetenschappers nog steeds in het duister tasten.
Met de voorstelling KRAAK doet muziektheatercollectief KASSETT met behulp van filosoof Ludwig Wittgenstein een verwoede poging het Voynich-manuscript te ontraadselen en de code te kraken.
KRAAK ging in première in de Leidse Schouwburg, de thuisstad van KASSETT. Klik hier voor de speellijst.
Persberichten
Met muziek en filosofie het wereldraadsel te lijf ***
"Het zou een middeleeuwse instrumentenwerkplaats kunnen zijn, waar KRAAK speelt. (...) De teksten van Wittgenstein die schrijver Frank Siera in zijn tekst opneemt, zijn soms poëzie, soms onbegrijpelijk voor een geest niet groter dan de mijne. (...) Den Hollander zingt mooi en componeerde de muziek met Marijn Korff de Gidts en Lucas Kramer, die live spelen. Soms klinken de middeleeuwen door in de muziek. Het is erg te hopen dat de ingenieuze muziekmachinerie nog vaker te zien is." - Dick van Teylingen
Onmogelijke codes kraken met KASSETT ***
"Je moet het maar durven: een voorstelling maken over het antwoord op alles. Ambitie kan ze niet worden ontzegd, de performers van KASSETT. (...) Het toneelbeeld lijkt recht uit een roman van Dan Brown te komen. We zien een houten constructie, die zich als een spin uitstrekt over drie eilanden met violen, keyboards en trommels. Met de juiste aansturing beginnen de mechanieken te draaien, en ontstaat er een bizarre symfonie. Er is geen touw vast te knopen aan wat we horen, maar het beeld dat is ontstaan intrigeert. (...) Een interessant muziektheaterexperiment dat naar meer smaakt." - Jeroen van Wijhe
Credits
LARIEKOEK (2017)
LARIEKOEK is een samenwerking van twee muziektheatercollectieven, KASSETT en iona&rineke. LARIEKOEK wordt een onderzoek in residentie bij Het Huis Utrecht naar de waarde van verhalen en het spanningsveld tussen fictie en waarheid in een tijd waarin ‘alternative facts’ en ‘post-truth’ gemeengoed zijn geworden. Beide collectieven werken vaak op basis van (halve of verzonnen) waarheden en vertrekken doorgaans vanuit taal, muziek en nieuw geschreven teksten, dus een samenwerking in de vorm van LARIEKOEK ligt voor de hand.
LARIEKOEK zal voor KASSETT onderdeel zijn van ODE AAN DE TWIJFEL, een langdurig onderzoek naar het fenomeen ‘twijfelen’. KASSETT gelooft dat de wereld baat heeft bij openlijk durven twijfelen. Tussentijdse resultaten van het onderzoek worden in verschillende vormen gepresenteerd. LARIEKOEK is na DUBIO en TWIJFELZAAIERS het derde onderzoeksresultaat.
Klik hier voor de speellijst.
Credits
HOOFDROL (2017)
een fictief huwelijk tussen seksbom Jayne Mansfield en filosoof Arthur Schopenhauer
“Boogaloo, boogaloo, I gotta do it just for you.” In HOOFDROL sluiten seksbom Jayne Mansfield en filosoof Arthur Schopenhauer een fictief huwelijk. Mansfield maakte in de jaren ’50 furore als dom rondborstig blondje in de rol van het goedkope alternatief voor Marilyn Monroe. Schopenhauer loste in de 19e eeuw naar eigen zeggen het wereldraadsel definitief op, met zijn filosofie waarin niet het verstand maar het verlangen centraal staat.
Muziektheatercollectief KASSETT gaat in HOOFDROL op zoek naar de essentie van de mens. Moeten we ons laten leiden door ratio of onderbuik? Schopenhauers filosofie wordt getoetst aan de hand van het turbulente leven van Jayne Mansfield. HOOFDROL is een jazzy muziektheatervoorstelling over vergane glorie, hersenen en tieten.
HOOFDROL ging in première op Over het IJ Festival 2017 in Amsterdam op locatie de Upperskate. Klik hier voor de speellijst.
Persberichten
Over het IJ: Jayne Mansfield en worstelen in de regen ****
"In Hoofdrol arrangeert muziektheatercollectief Kassett de onmogelijke ontmoeting tussen een filosoof en sekssymbool. Eigenlijk stierf Arthur Schopenhauer 73 jaar voor Jayne Mansfield geboren werd – toch schudden zij elkaar nu de hand. Dat Mansfield zichzelf het imago van dommige blondine liet aanmeten, gaat er namelijk niet in bij actrices Oukje den Hollander, Ellen Goemans en Ayla Satijn. Losjes zoeken zij antwoorden in de filosofie. Een fris-intelligente voorstelling met humor en jazzy muziek van Blazin’ Quartet." - Elisabeth Oosterling
De 'babe der babes' verleidt filosoof Schopenhauer ***
"HOOFDROL is een muziektheatrale denkoefening. (...) Het begint erg mooi, en wel over het leven in de dood. (...) Een slim beeld gebruiken de makers hier: hoofd en lichaam gescheiden. Ondertussen rolschaatsen de actrices in badpak door de ruimte, laten zich leiden door de muzikale, jazzy inbreng van het Blazin’ Quartet. (...) De filosofische uiteenzettingen zijn zonder meer boeiend en met verve gebracht, het is beslist noodzakelijk goed naar dit hoorcollege te luisteren want over de onkenbaarheid van de wereld is het verrukkelijk filosoferen. De inbreng van filosoof Gerko Tempelman is zonder meer een perfecte keuze. (...) Het had van zoveel meer moed en, ja, intelligentie getuigd als het beeld van Mansfield voor eens en altijd was bijgesteld. (...) Dat blijft helaas onderbelicht." - Kester Freriks
Naar de essentie van het leven via seksbom en filosoof ***
"Het levert een frisse, prettig filosofische voorstelling op. (...) Den Hollander, Goemans en Satijn spelen afwisselend (een gestileerde versie van) zichzelf, Jayne Mansfield, en Schopenhauer. (...) Siera’s teksten zijn prettig ritmisch door de vele alliteraties en spitse taalvondsten. Ondanks het zware onderwerp zijn ze bovendien licht verteerbaar. Op de achtergrond brengt het Blazin’ Quartet regelmatig jazzy intermezzo’s, wat ook bijdraagt aan de soepele toon van de voorstelling. (...) Opvallend en verfrissend aan Hoofdrol is de transparante manier waarop de verschillende facetten van de voorstelling aan elkaar geweven worden. Siera schrikt er niet voor terug om de stappen van het denkproces te laten zien. De drie actrices kunnen hier bovendien uitstekend mee overweg. (...) De voorstelling is vooral slim en levendig." - Tamara de Reus
Credits
DUBIO (2016)
een muzikaal sprookje over een twijfelend eiland
Er was eens een eiland, genaamd Eiland. Als hij wordt overvallen door verleidelijke twijfel, de mysterieuze Dubio, wordt het leven van Eiland volledig overhoop gegooid. DUBIO is een twijfelachtig liefdesverhaal over kwetsbaarheid en ontwikkeling.
DUBIO is onderdeel van ODE AAN DE TWIJFEL, een langdurig onderzoek van KASSETT naar het fenomeen ’twijfelen’. KASSETT gelooft dat de wereld baat heeft bij openlijk durven twijfelen. Tussentijdse resultaten van het onderzoek worden in verschillende vormen gepresenteerd. DUBIO is het eerste onderzoeksresultaat.
DUBIO is één van de voorstellingen van de muziektheaterroute Eilandvariaties, een samenwerking tussen het Grachtenfestival en Over het IJ Festival. Dit jaar richt het initiatief zich op verschillende locaties op KNSM-eiland. De route vertrekt vanuit de Kompaszaal, DUBIO speelt in Boekhandel van Pampus.
Persberichten
Conceptuele eilandvariaties en duivenpret ***
Een recensie over de volledige route Eilandvariaties, met daarin o.a. het volgende over DUBIO: "Dubio is een sprookje dat de twijfel viert. Een zelfverzekerd eiland raakt in existentiële crisis als hij in gesprek raakt met Dubio (ook wel 'Het einde', ze was dan ook helemaal het einde.) Frank Siera schreef een sterk talig sprookje. (...) Dubio is in alle opzichten een sprookje. Een beeldende, moralistische vertelling vol allegorieën." - Sander Janssens
Credits
STRANDT (2016)
om ergens te kunnen arriveren
moet je er eerst vandaan
Het jaar 38. Het strand van wat ooit Katwijk zal worden. Keizer Caligula, vertrokken uit Rome, besluit de zee te bevechten. Als het eb wordt, bouwt hij als overwinning een triomfantelijke toren op het strand, waarvan de ruïnes nu nog onder het zand schijnen te liggen. Hoe is het om je geboortegrond te verlaten en de wijde wereld in te trekken? Wat beweegt iemand zijn veilige omgeving achter te laten en zijn onzekere ambities na te jagen?
STRANDT is een muzikale, filosofische theatervoorstelling en het debuut van muziektheatercollectief KASSETT. Volledig in lijn met de inhoud staan beide theatermakers weer op hun Katwijkse geboortegrond en treedt de schrijver buiten zijn comfortzone, op het podium. STRANDT speelt op historische grond: het Koning Willem-Alexander gemaal, de plek waar de legende zou hebben plaatsgevonden.
Kaartverkoop via de Leidse Schouwburg. Zie de speellijst voor de speeldata.
Persberichten
Fijne filosofische wie-ben-ik zoektocht ****
"Het eerste stuk van muziektheatercollectief KASSETT maakt nieuwsgierig naar wat het jonge theatermakersduo Frank Siera en Oukje den Hollander in de toekomst nog meer samen op de planken zal brengen. (...) Siera jongleert in zijn teksten op een vaak humoristische en poëtische wijze met taal. (...) Tegen de achtergrond van de grotendeels lege loodsachtige ruimte met enkele (stille) gemaalmachines, luistert het publiek naar Den Hollanders prachtige zang en de ter plekke met allerlei instrumenten en andere geluidsgevers geconstrueerde muziek van Marijn Korff de Gidts. (...) Wie antwoorden zoekt op lastige vragen, zal ze bij KASSETT niet vinden, maar ieder die ooit zoektocht-gevoelens heeft gehad, zal in deze voorstelling zeker veel moois (h)erkennen." - Tamara de Reus
Katwijk als veilige thuishaven
"Chapeau voor tekstschrijver Frank Siera, die op poëtische wijze de filosofische verhandelingen verbindt aan de historische feiten en het heden. (...) Oukje Den Hollander acteert niet alleen overtuigend, ze zingt ook nog eens uitstekend. (...) De muziek van Marijn Korff de Gidts is altijd doeltreffend. (...) De voorstelling is fascinerend en zet je aan het denken." - Adri van Beelen
Katwijks debuut tussen machines
"Het gebouw is prachtig, het uitzicht is indrukwekkend en de muziek is imponerend. (...) Wat meer terughoudendheid met tekst had de voorstelling meer in balans gebracht. De beelden en de muziek zijn sterk genoeg. (...) Slagwerker Marijn Korff de Gidts staat hier met een volledig instrumentarium en pakt ongenadig uit. In combinatie met de sterke stem van de klassiek geschoolde Oukje den Hollander zorgt dat voor een indrukwekkende afsluiting van de debuutvoorstelling van mc KASSETT." - Theo de With
Credits
TWIJFELZAAIERS (2016–2017)
Met TWIJFELZAAIERS doet KASSETT je zekerheden schudden op hun grondvesten. Muzikaal, theatraal, filosofisch: het wordt ongetwijfeld een twijfelachtige ervaring. TWIJFELZAAIERS is een performance die ter plekke ontstaat op basis van onderzoeksresultaten uit het publiek.
TWIJFELZAAIERS is onderdeel van ODE AAN DE TWIJFEL, een langdurig onderzoek naar het fenomeen ‘twijfelen’. KASSETT gelooft dat de wereld baat heeft bij openlijk durven twijfelen. Tussentijdse resultaten van het onderzoek worden in verschillende vormen gepresenteerd. TWIJFELZAAIERS is na DUBIO het tweede onderzoeksresultaat en speelt o.a. op Parksessies in Haarlem, Monsteren! in Theater Kikker in Utrecht en Peel Slowly and See in de Leidse Schouwburg. Zie de speellijst voor de speeldata.
Persberichten
Mooie editie Peel Slowly And See
"Rappend cabaretesk met als basis interviews die ze eerder op de avond deden in de foyer. (...) Genieten van deze muzikale spraakwaterval!" - Peter J. Visser
Credits
KWEENIE (2016)
– vooronderzoek –
KWEENIE is een vooronderzoek van muziektheatercollectief KASSETT en klassiek blazersgezelschap TenToon ensemble voor een kindermuziekvoorstelling (8+) over Mignon, een figuur van Goethe uit het boek ‘Wilhelm Meisters Lehrjahre’.
KWEENIE gaat over Mignon, een meisje – of een jongetje. Mignon is iemand waarvan we eigenlijk heel weinig weten. Ze gaat in ieder geval dood. Maar hoe? Een vooronderzoek naar nieuwsgierigheid, met op Mignon geïnspireerde muziek van o.a. Schubert en Satie.
KWEENIE is onderdeel van ODE AAN DE TWIJFEL, een langdurig onderzoek naar het fenomeen ‘twijfelen’. KASSETT gelooft dat de wereld baat heeft bij openlijk durven twijfelen. Tussentijdse resultaten van het onderzoek worden in verschillende vormen gepresenteerd. KWEENIE is na DUBIO en TWIJFELZAAIERS het derde onderzoek van KASSETT. Het vooronderzoek werd gepresenteerd in Jeugdtheater De Krakeling. In de toekomst wil KASSETT dit vooronderzoek als volwaardige voorstelling presenteren.
Credits
KASSETT voor KASSETT (2009–2015)
2009: Toneelacademie Maastricht (Musica Sacra) – PRONKSTUK
tekst en spel: Frank Siera | spel en muziek: Oukje den Hollander | muziek: Schubert, Schumann
2012: De Queeste & Toneelacademie Maastricht – SPRAAKWATER
tekst en regie: Frank Siera | spel en muziek: Oukje den Hollander, Jip van den Dool, Tim David | scenografie: Jamil Sumiri | begeleiding: Adriaan van Aken, Christophe Aussems
2013: Koninklijk Conservatorium Den Haag – ARIA VAN EEN ANGSTHAAS
tekst, spel, zang: Oukje den Hollander | eindregie en schrijfbegeleiding: Frank Siera | muziek: o.a. Vera Marijt, Anna Daalmeijer
2013: Stichting Nieuwe Helden & Nuit Blanche – STADSTICHTERS
spel en muziek: Oukje den Hollander | tekst: Frank Siera
2015: De Veenfabriek & Asko|Schönberg & Slagwerk Den Haag – TULPMANIA
regie: Paul Koek | tekst: Saskia de Jong | muziek: Yannis Kyriakides | spel: o.a. Oukje den Hollander | regie-assistentie: Frank Siera | productie: ‘nMore & Selma Hanzon
2015: Amsterdamse Toneelschool & Kleinkunstacademie – ZELFZUCHT
spel en muziek: Oukje den Hollander | tekst: Frank Siera | muziek: Thijs Cuppen, Kobi Arditi | eindregie: Adriaan van Aken | scenografie: Ruben Wijnstok | lichtontwerp: Harm Wellink |